Septembrie-octombrie 2015

Evenimente ecumeniste

 

Septembrie
 
Octombrie

 

Sinaxa ierarhiei Patriarhiei Constantinopolului

(A se vedea şi editorialul Este Patriarhia Ecumenică ,,ţinta unei campanii diabolice” ?)

În perioada 29 august - 2 septembrie 2015, în Biserica Sfânta Treime de la Pera, Piaţa Taksim, Istanbul, s-a desfăşurat o mare întrunire (sinaxă) a ierarhilor Patriarhiei Constantinopolului din toată lumea, prezidată de patriarhul ecumenic Bartolomeu. La invitaţia acestuia au răspuns aproape 150 de mitropoliţi, arhiepiscopi şi episcopi vicari din eparhiile răspândite pe 5 continente, ca şi episcopii Bisericilor Ortodoxe autonome ale Finlandei şi Estoniei, aflate în jurisdicţia Patriarhiei Constantinopolului şi ierarhii din aşa-numitele ,,Noile Teritorii” din Grecia.Ecumenism 94 01

Prelaţii constantinopolitani au dezbătut probleme de importanţă bisericească, teologică şi pastorală, precum: progresul pregătirii Sfântului şi Marelui Sinod al Ortodoxiei prevăzut a se desfăşura în 2016, funcţionarea Adunărilor Episcopale din diaspora, relaţiile cu Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB) şi Conferinţa Bisericilor Europene, dialogul cu Bisericile monofizite, Biserica Catolică, Federaţia Luterană Mondială, Comuniunea Anglicană, Bisericile reformate şi Biserica Veche-Catolică, protejarea creaţiei şi problema încălzirii globale, probleme de bioetică, ,,slujirea pastorală a Bisericii faţă de criza umanitară a migranţilor şi refugiaţilor” etc.

Mitropolitul Ghenadie de Sassima, membru în conducerea CMB, a vorbit despre ,,progresul” participării Bisericii Ortodoxe, în special a Patriarhiei Constantinopolului, la CMB, în timp ce Mitropolitul Ioan (Zizioulas) al Pergamului, co-preşedintele Comisiei Mixte Internaţionale de Dialog Teologic dintre Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică, a expus evoluţia dialogului dintre cele două Biserici. A urmat un dialog aprofundat şi exhaustiv. Mitropolitul Ioan al Pergamului a vorbit şi despre progresul pregătirii Sfântului şi Marelui Sinod al Ortodoxiei.

Arhiepiscopul Dimitrie al Americii a prezentat un raport redactat pe baza propriilor constatări în Statele Unite ale Americii, ca şi ale altor preşedinţi de Adunări Episcopale Ortodoxe, referitor la funcţionarea acestor instituţii inventate în 2009 (a se vedea Noutăţi pe frontul ecumenist (III). Pregătiri pentru convocarea celui de-al VIII-lea Sinod Ecumenic). În acesta, prelatul a calificat drept ,,importantă” ,,lucrarea comisiilor Adunărilor Episcopale … în ce priveşte chestiunile pastorale, liturgice, educative şi inter-ortodoxe”, dar şi-a exprimat nemulţumirea faţă de faptul că ,,nu există un progres decisiv pe tema … suprimării anomaliei canonice a diasporei”, că nu există ,,planuri şi propuneri de depăşire a anomaliei”.

Pe lângă prelegerile rostite şi discuţiile purtate, arhiereii au săvârşit mai multe slujbe împreună şi separat. Duminică, arhiepiscopul de Thyatira şi Marea Britanie a condus liturghia din catedrala patriarhală, în prezenţa patriarhului ecumenic şi a unui număr mare din ierarhii veniţi la sinaxă. Tot duminică, diferiţi ierarhi au slujit liturghia în alte biserici din Istanbul.

După liturghie, patriarhul a primit pe fiecare din ierarhi, care au avut ocazia să-l informeze cu privire la problemele din eparhiile lor. Duminică seara, după lucrările sinaxei, patriarhul însoţit de episcopi a mers la Biserica Maicii Domnului Koumariotissa, din Nichori, în apropiere de Bosfor. Pe 1 septembrie, toţi ierarhii Ecumenism 94 02s-au întrunit în catedrala patriarhală şi au săvârşit liturghia pentru anul nou bisericesc, care a fost urmată de străvechea tradiţie a semnării documentului Noului Indiction.

Extrem de important şi elocvent a fost cuvântul rostit de Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului în deschiderea sinaxei, sâmbătă dimineaţă. În acesta, întâistătătorul a amintit de criza ecologistă, ,,necesitatea” dialogului interreligios, chestiunile pastorale caracteristice diasporei, pericolul etno-filetismului şi urgenţa convocării Sinodului Ortodoxiei.

Deranjat de critica tot mai vehementă a activităţilor sale ecumeniste, patriarhul a vorbit de ,,dezinformare condusă de multe interese vizibile şi invizibile nu arareori chiar inamice”, de ,,campanii diabolice”, de ,,răutate” şi de faptul că Patriarhia Constantinopolului este ,,obligată” să ,,răspândească informaţie responsabilă”. El a insistat asupra activităţilor ecumeniste ale Patriarhiei Ecumenice, străduindu-se în deşert să convingă că acestea nu reprezintă o ,,tăgăduire sau o întinare a învăţăturilor credinţei noastre”.

Un alt punct controversat al cuvântării sale l-a constituit încercarea de a justifica folosirea iconomiei pe baza ,,realităţii inevitabile” contemporane, ca Biserica să-şi ,,adapteze întreaga viaţă pastorală după principiul iconomiei”. Astfel, el a afirmat: ,,Creşterea numărului de căsătorii mixte este acum o realitate care sileşte Biserica să accepte rugăciunea şi slujba comune cu non-ortodocşii, care au deja loc în toate Bisericile Ortodoxe”.

Astăzi sunt inevitabile rugăciunea şi slujba comune cu non-ortodocşii; mâine – ca să nu-i ofenseze pe musulmani sau pe satanişti – vor da singuri jos crucile de pe biserici, spunând iarăşi că este inevitabil; poimâine poate că vor spune că este inevitabil să se închine lui antihrist !

 

 

Întâlnirea Tinerilor ortodocşi din Europa la Cluj-Napoca

Despre astfel de manifestări, a se vedea Iulie 2007. ,,Membri ai Bisericii – cetăţeni ai lumii” sau cum amestecul creştinilor cu cele ale acestei lumi îi face să înceteze a mai fi mădulare ale adevăratei Biserici a lui Hristos

În perioada 4-7 septembrie 2015, la Cluj-Napoca, s-a desfăşurat Întâlnirea Tinerilor Ortodocşi din Europa, o premieră pentru întreaga lume ortodoxă. La aceasta au participat circa 6.000 de tineri cu vârste cuprinse între 14-35 ani din România şi diaspora română, Republica Moldova, Rusia, Grecia, Ucraina, Bulgaria, Serbia, Polonia, Cehia şi Slovacia, Finlanda, Georgia, Albania, Cipru, ca şi din comunităţile ortodoxe din Iordania, Siria şi Palestina. Tema acestei întruniri a fost ,,Tinerii ortodocşi împreună pentru viitorul Europei”.

Întrunirea a fost organizată de Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului împreună cu Asociaţia Tinerilor Creştini Ortodocşi din Cluj şi este înscrisă în calendarul manifestărilor pe care municipiul Cluj-Napoca le va găzdui în calitate de capitală europeană a tineretului în 2015. Alături de întrunirea ortodoxă, pe parcursul anului 2015, au fost organizate la Cluj manifestări ale tineretului din următoarele confesiuni: neo-protestantă, baptistă şi penticostală, catolică, creştină independentă, reformată.

Programul celor 4 zile ale Întâlnirii a inclus manifestări 1) culturale – vizitarea de muzee şi obiective culturale ale oraşului, vernisarea de expoziţii; 2) artistice – concert de muzică uşoară cu formaţia Holograf, de muzică folk cu Florin Săsărman, Ducu Bertzi şi Magda Puşcaş şi de muzică populară; 3) educative – conferinţa arhimandritului Zaharia Zaharou cu tema ,,Relaţiile interpersonale în lumina relaţiei noastre cu Dumnezeu”, dezbateri de grup, prezentări tematice; 4) ecologice – prezentări pe teme precum biodiversitate, conservarea ecosistemelor urbane, plantarea simbolică a unui arbore al tinerilor; 5) interactive – spectacol de muzică folk pentru tineri amatori, spectacol de teatru pentru tineret, dansuri populare, ateliere publice, paradă a costumelor populare etc. Ecumenism 94 03

La ceremonia de deschidere au fost prezentate delegaţiile ţărilor prezente la eveniment care au pus, în mod simbolic, pământ din zona de unde provin la rădăcina ,,copacului tineretului ortodox din Europa”.

Din program nu au lipsit rugăciunile de dimineaţă de la catedrala mitropolitană, liturghia duminicală prezidată de patriarhul Daniil, împreună cu ierarhi români şi străini, pe o esplanadă special amenajată în faţa catedralei mitropolitane, Procesiunea Tinereţii organizată duminică seara prin centrul municipiului, ca şi ,,Meditaţia Zilei”. Festivitatea de închidere a Întâlnirii a avut loc la Sala Sporturilor din Cluj-Napoca, în cadrul căreia a avut loc o defilare a tuturor delegaţiilor şi predarea ştafetei delegaţiei de la Bucureşti, unde se va organiza în 2016 o Întâlnire Naţională a Tineretului Ortodox.

 

 

Mitropolia Ardealului începe demersurile pentru canonizarea părintelui Arsenie Boca

Pe 1 octombrie 2015, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, părintele Constantin Stoica a declarat că Biserica Ortodoxă Română a început procesul de canonizare al părintelui Arsenie Boca, prin Episcopia Devei şi Hunedoarei, care strânge dovezi şi mărturii despre viaţa lui. El a adăugat că ,,în acest proces de canonizare este nevoie de răbdare şi de timp. Poate dura ani”.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al Episcopiei Devei şi Hunedoarei, Gabriel Miricescu, a declarat că până la sfârşitul acestui an, o comisie specială, formată din teologi şi ierarhi, va strânge dovezi şi mărturii despre viaţa şi faptele părintelui Arsenie Boca.

Patriarhia Română nu a primit o petiţie pentru canonizarea sa, însă pe internet circulă o petiţie semnată deja de peste 12.500 persoane. ,,Pentru că evlavia populară vorbeşte de la sine, cerem Patriarhiei Române, Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, să înceapă demersurile fireşti pentru canonizarea Sfântului Ardealului”, se consemnează în petiţie.

Părintele Arsenie Boca (1910-1989), ieromonah şi pictor, a fost stareţ la Mânăstirea Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus şi apoi la Mânăstirea Prislop. Pentru faima pe care o avea printre credincioşi, el a fost hărţuit de securitate şi a făcut mai mulţi ani de închisoare. După revoluţia din 1989 şi mai ales în anii din urmă, cultul părintelui Ecumenism 94 04Arsenia Boca a cunoscut o amploare nemaivăzută. În prezent, zeci de mii de oameni merg săptămânal la mormântul său de la Prislop pentru a-i cere ajutorul.

De asemenea, în ţară, mulţi văd chipul părintelui pe pereţi, copaci, podele şi alte locuri, sau afirmă că tablourile cu chipul lui lăcrimează. Mulţi au profitat de aceste manifestări populare mai mult superstiţioase decât născute din evlavie, şi l-au transformat pe Arsenie Boca într-o afacere, de-a dreptul într-un brand din care se scot foarte mulţi bani: afaceri locale pe drumul către Prislop cu flori, cărţi, alte suveniruri, kitsch-uri precum brelocuri, brăţări, magneţi sau alte obiecte cu chipul lui, restaurante sau chioşcuri cu diverse preparate, plasate pe drumul către Prislop, afaceri cu cărţi scrise de el sau despre el, emisiuni de televiziune, tatuaje cu chipul său etc. A apărut şi aplicaţia Arsenie Boca, gratuită, despre care ,,se spune că te ajută să ieşi din impas dacă ai suficientă credinţă”.

Arsenie Boca este un personaj controversat, atât ca învăţătură, cât şi ca viaţă. El a fost preocupat de mistica religiilor orientale şi a practicat-o încă din tinereţe; a fost un ecumenist convins şi a afirmat lucruri potrivnice învăţăturii ortodoxe; pictura sa nu se încadrează în canonul ortodox şi, de altfel, întreaga sa personalitate transpiră bizarerie. S-ar putea scrie cărţi – şi s-au şi scris, dar fără a se consemna îndeajuns de temeinic şi sistematic abaterea sa de la Ortodoxie – despre ce povestesc credincioşii că au văzut sau au trăit în prezenţa lui.

Dumitru Borţun, specialist în comunicare şi relaţii publice, a analizat fenomenul Arsenie Boca şi afirmă: ,,El poate să ne ajute pe noi să credem că ne putem mântui dacă ne ducem la mormântul lui şi ne rugăm acolo sau dacă ne ducem cu nişte lucruri de acasă, să ne rezolve nişte probleme fără ca noi să ne regretăm păcatele, fără ca noi să ne schimbăm. Arsenie Boca este un fel de sfânt căruia îi delegăm schimbarea noastră la faţă, lepădarea de sine pe care ar trebui să o facem cu toţii ca să ne apropiem de Dumnezeu – noi trăind tot ca până acum, fumând ce ne place, mâncând ce ne place” ...

Tot el spune că ,,este un brand pentru o mare parte a poporului român. Am întâlnit şi la oameni care nu fac parte din Biserica Ortodoxă. Greco-catolici, romano-catolici, neoprotestanţi. Toţi îl admiră şi spun da, este altceva, este o instanţă morală, o instanţă sacră, este un brand pentru multă lume”. S-a ajuns la a se vorbi despre un fenomen, denumit ,,arsenizare”, şi la a afirma că ,,dă bine să te afişezi cu părintele”.

Fenomenul Arsenie Boca este comparat public cu cel de la Maglavit. Sociologul Lucian Beloiu declara: ,,Un fenomen asemănător a fost în anul 1935 la Maglavit, când unui cioban i-a apărut un moş. Erau trenuri speciale care duceau oamenii acolo. Fenomenul este asemănător la Prislop. Lumea merge ca la Maglavit”. Acest fenomen este corelat şi cu criza de credinţă prin care trec Biserica Ortodoxă Română şi credincioşii ei. Preotul Vasile Vlad afirma: ,,Poate aici este şi nivelul credinţei poporului. Aici este vina Bisericii, a clerului, eu mă simt primul vinovat. ... Dacă spui un lucru serios este respins, dacă spui un lucru ieftin şi miraculos este uşor de primit. O mântuire şi o vindecare care nu îţi solicită viaţa este mult mai acceptabilă decât ceva care să te integreze cu viaţă cu tot. Dacă Biserica s-ar fi aşezat profund în conştiinţa poporului şi în conştiinţa unei societăţi, poate că n-am mai fi avut nevoie de miracol. … Miraculosul ăsta de tip magic nu aparţine creştinismului. Dar din nefericire, avem mult amestec de păgânism cu creştinism în manifestarea asta a poporului. ... Aici este deviată evlavia populară, încet-încet o astfel de evlavie magică îndreptată către părintele Arsenie tinde să Îl înlocuiască pe Hristos cu părintele Arsenie”.

El este completat de Dumitru Borţun: ,,De ce îl iubesc românii pe Arsenie Boca de fac coadă la mormântul lui ? La o analiză foarte atentă vedem că el vine şi umple un gol foarte mare. Este nevoie de spiritualitate în primul rând, pe care instanţele de socializare care funcţionează în societatea de azi nu o mai fac. Avem o Biserică oficială care se consideră naţională, dar care este tot mai îndepărtată de credincioşi, care prestează servicii religioase pe bani, care comercializează artefacte, obiecte de cult, care scoate bani din pelerinaje, din moaşte. ... Toate lucrurile acestea arată că avem o instituţie care are un business plan. Nu le satisface nevoia de spiritualitate şi de moralitate şi atunci au găsit în Arsenie Boca un simbol pe care Biserica nu îl oferă”.

 

 

Noi manifestări ecumeniste la Etchimiadzin

În perioada 26-28 septembrie 2015, Mitropolitul Laurenţiu Streza al Ardealului a participat ca reprezentant al Patriarhiei Române la ceremonia de sfinţire a mirului în Biserica Apostolică Armeană, la Etchimiadzin. Conducerea Bisericii Armene a invitat la eveniment o mulţime de musafiri din toate confesiunile creştine. Ecumenism 94 05

Au răspuns invitaţiei numeroşi prelaţi, episcopi şi călugări din Biserica Armeană, prelaţi din confesiunile monofizite: Biserica Coptă, Biserica Ortodoxă Siriană, Biserica Ortodoxă Siriană Malankara; din Bisericile Ortodoxe: Patriarhiile Antiohiei, Alexandriei, Rusiei, Serbiei, României şi Georgiei, Bisericile Ciprului, Cehiei şi Albaniei; din confesiunile catolice: Biserica Romano- şi Greco-Catolică, Biserica Catolică Siriană, Biserica Catolică Armeană; din Biserica Luterană Evanghelică a Finlandei, Comunitatea Sant’Egidio şi Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB).

Sâmbătă, 26 septembrie, în Auditorium-ul Seminarului Teologic Gevorkian de la reşedinţa tronului de la Etchimiadzin, a avut loc o întrunire ecumenistă cu participarea a 39 de conducători şi delegaţi ai Bisericilor creştine. Reuniunea s-a deschis cu rugăciunile Patriarhului Teodor al II-lea al Alexandriei (ortodox), fiind urmat de Arhiepiscopul Hovnan Derderian, întâistătătorul Eparhiei Occidentale a Bisericii Armene din America de Nord, care a condus întrunirea.

În cuvântul său către prelaţii adunaţi la Etchimiadzin, patriarhul suprem şi catolicosul tuturor armenilor, Karekin al II-lea, a transmis salutări celor prezenţi şi a subliniat cu tărie existenţa Bisericii creştine care cuprinde toate confesiunile. Astfel, el a vorbit de ,,marea familie de Biserici creştine”, de faptul că Biserica Armeană este ,,membru al trupului universal şi sacramental al lui Hristos”, că ,,în acest secol creştinii înţeleg şi – cu profundă înţelegere – acceptă poruncile dumnezeieşti ale frăţiei şi dragostei reciproce creştine” şi că ,,este necesară mai mult ca oricând o nouă Cincizecime”.

,,Nu este realitate mai mare, mai adevărată sau mai palpabilă decât rugăciunea unificată şi convocarea purtătorilor diferitelor tradiţii ecleziastice în jurul sfântului altar al Domnului nostru”, a completat patriarhul. După el au rostit cuvântări mulţi delegaţi monofiziţi, ortodocşi, catolici, printre care şi mitropolitul Laurenţiu Streza şi preotul român Daniel Buda, reprezentantul CMB. Întrunirea s-a încheiat cu o rugăciune rostită în latină de cardinalul Leonardo Sandri, prefectul Congregaţiei pentru Bisericile Orientale din Biserica Catolică, după care a urmat o recepţie.

Duminică, 27 septembrie, după liturghie, a avut loc ceremonia de sfinţire a mirului. Slujba a fost săvârşită pe un altar de vară, aflat în apropierea Catedralei Etchimiadzin, şi la ea au participat credincioşi armeni, musafirii ecumenişti şi numeroase oficialităţi printre care s-au numărat preşedintele Armeniei, demnitari de stat şi diplomaţi.

Pe 28 septembrie, mitropolitul român a fost primit în audienţă de patriarhul Karekin al II-lea. În aceeaşi zi, el a vizitat complexul memorial dedicat martirilor armeni aflat în Erevan şi Institutul de Cercetare a Vechilor Manuscrise Armene. La memorial a fost săvârşită o scurtă rugăciune, invocându-se mijlocirea martirilor armeni pentru pace în întreaga lume.

 

 

Cea de-a treia consultaţie Iniţiativa Ortodoxă Lausanne

În perioada 1-5 septembrie 2015, la Centrul Cultural Sofia al Bisericii Ortodoxe a Finlandei din Helsinki, a avut loc cea de-a treia consultaţie Iniţiativa Ortodoxă Lausanne, cu tema ,,Evanghelia ca Bună Vestire”. La evenimentul organizat de Biserica Ortodoxă a Finlandei, în colaborare cu Alianţa Evanghelică a Finlandei, au participat 63 de reprezentanţi ortodocşi şi evanghelici.

La consultaţie a participat şi Pulikkottil dr. Geevarghese Mar Yulios, mitropolit de Ahmedabad din statul indian vestic Gujarat, ca invitat al Arhiepiscopului Leon de Karelia şi toată Finlanda, şi a fost singurul reprezentant monofizit. El a fost prezent şi la cea de-a doua astfel de consultaţie, desfăşurată la Tirana, Albania, între 15-19 septembrie 2014. La întrunirea din acest an, reprezentantul monofizit a fost ales în comitetul de organizare. Acesta s-a arătat bucuros de alegere şi a declarat: ,,Alegerea este recunoaşterea comunităţii ortodoxe indiene (adică, monofizite) în lumea ortodoxo-evanghelică”.

Următoarea întrunire regională a Iniţiativei Ortodoxe Lausanne va avea loc la Addis Ababa, capitala Etiopiei, în toamna anului 2016.

 

* * *

 

Cea de-a V-a Conferinţă pan-ortodoxă presinodală

În perioada 12-16 octombrie 2015, la Centrul ortodox al Patriarhiei Ecumenice de la Chambesy, Geneva, au avut loc lucrările celei de-a V-a Conferinţe pan-ortodoxe presinodale. La aceasta au participat reprezentanţii tuturor Bisericilor Ortodoxe locale, din partea Patriarhiei Române fiind prezenţi Mitropolitul Nifon al Târgoviştei, Episcopul Visarion al Tulcii şi arhipreotul Viorel Ioniţă.Ecumenism 94 06

Pe 11 octombrie, a avut loc o concelebrare liturgică în Biserica Sfântul Pavel, prezidată de Mitropolitul Ieremia al Elveţiei, din Patriarhia Constantinopolului, secretarul pentru pregătirea viitorului Sinod. Alături de el au slujit conducătorii delegaţiilor ortodoxe şi preoţi din aceste delegaţii. Sesiunile conferinţei au fost prezidate de Mitropolitul Ioan al Pergamului, unele fiind prezidate de Mitropolitul Emanuel al Franţei (Patriarhia Ecumenică).

Conferinţa a avut misiunea de ,,a adopta în unanimitate textele legate de următoarele teme adoptate de Comisia Inter-ortodoxă Pregătitoare: Autonomia şi modul ei de proclamare; Postul şi importanţa lui astăzi; Biserica Ortodoxă şi restul lumii creştine; Contribuţia Bisericii Ortodoxe la triumful păcii, dreptăţii, libertăţii, înfrăţirii şi iubirii între popoare şi la abolirea discriminărilor rasiale şi de alte feluri”.

Ierarhii ortodocşi au discutat şi despre documentele revizuite de Comisia inter-ortodoxă la sesiunile sale din octombrie 2014, februarie şi martie-aprilie 2015. Luând în consideraţie amendamentele propuse de delegaţiile Bisericilor Ortodoxe locale, Conferinţa a aprobat documentele ,,Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creştine” şi ,,Importanţa postului şi respectarea lui astăzi”.

Documentul ,,Contribuţia Bisericii Ortodoxe la triumful păcii, dreptăţii, libertăţii, înfrăţirii şi dragostei între popoare şi la abolirea discriminării rasiale şi de alte feluri” a primit un nume nou, ,,Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea modernă”. Din cauza faptului că nu s-a obţinut consensul pentru un număr de chestiuni fundamentale din acest document, el nu a fost semnat de conducătorii delegaţiilor rusă şi georgiană. Amintim că acesta este documentul controversat pe marginea căruia au existat dezbateri aprinse în luna februarie a acestui an (a se vedea Ianuarie-februarie 2015. Evenimente ecumeniste - Comisia inter-ortodoxă specială pentru pregătirea Sinodului din 2016 ia în discuţie drepturile minorităţilor … sexuale), care s-au soldat cu ameninţări şi luări de măsuri de către unele sinoade ortodoxe locale (a se vedea Noutăţi pe frontul Marelui Sinod al Ortodoxiei din 2016; Este Patriarhia Ecumenică ,,ţinta unei campanii diabolice” ?).

În cadrul dezbaterilor, Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk a ridicat şi problema credincioşilor din Orientul Mijlociu şi a ,,exprimat profunda preocupare a Bisericii Ortodoxe Ruse pentru agitaţiile anti-canonice ale ierarhilor ucraineni din structurile Patriarhiei Constantinopolului din SUA şi Canada, care au mers în Ucraina, în numele Patriarhiei Constantinopolului, … au intrat în legătură cu schismaticii, declarând că Patriarhia Constantinopolului ar fi pe punctul să acorde autocefalie schismaticilor … au primit cu onoruri personalităţi decăzute din rangurile lor bisericeşti şi excomunicate, permiţându-le să săvârşească slujba dumnezeiască în bisericile lor şi s-au rugat cu ele”. Mitropolitul rus a cerut ca Patriarhia Constantinopolului ,,să-şi exprime opinia cu privire la aceste acte anti-canonice şi să le poruncească ierarhilor mai sus zişi să înceteze agitaţiile care distrug unitatea noastră pan-ortodoxă”.

La rândul său, Mitropolitul Nifon de Târgovişte a propus ca ,,temele care nu vor putea fi elaborate, din lipsă de timp, să fie avute în vedere spre a fi abordate în cadrul mesajului care va fi transmis la finele Sfântului şi Marelui Sinod”. Participanţii au apreciat propunerea ca fiind o ,,contribuţie importantă”.

La sesiunea din 22 octombrie 2015, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse, întrunit la reşedinţa patriarhală şi sinodală de la Mânăstirea Danilov din Moscova, a ascultat raportul mitropolitului Ilarion privind rezultatele celei de-a V-a Conferinţe pan-ortodoxe presinodale. Sinodul Bisericii Ruse ,,şi-a exprimat îngrijorarea profundă pentru faptul că nu s-a luat nici o hotărâre referitor la tema ‘Diaspora ortodoxă’ şi că nu s-a ajuns la un consens privind proiectele de document ‘Chestiunea calendarului’ şi ‘Impedimente la căsătorie’”. De asemenea, Sinodul rus consideră foarte importantă obţinerea unui consens la nivel ortodox privind proiectul de document ,,Autocefalia în Biserica Ortodoxă şi procedura de declarare a acesteia” şi includerea sa pe ordinea de zi a Sinodului.

 

 

Consultaţie ortodoxo-iudaică la AtenaEcumenism 94 07

Pe 20-21 octombrie 2015, la Atena, s-a desfăşurat cea de-a IX-a Consultaţie academică ortodoxie-iudaism. Conferinţa a fost organizată de Patriarhia Constantinopolului în colaborare cu Comitetul Evreiesc American şi a marcat cea de-a 25-a aniversare a relaţiilor diplomatice dintre Grecia şi Israel. La reuniunea co-prezidată de Mitropolitul Emanuel de Franţa (Patriarhia Ecumenică) şi rabinul David Rosen, director în Comitetul Evreiesc American pentru relaţii interreligioase şi interculturale, au participat peste 30 de reprezentanţi ai Bisericilor Ortodoxe locale şi comunităţilor evreieşti din diferite ţări.

Printre Bisericile Ortodoxe care au trimis delegaţi se numără: Patriarhia Constantinopolului, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Ierusalimului, Patriarhia Serbiei, Patriarhia României (Mitropolitul Iosif al Europei Occidentale şi Meridionale), Biserica Greciei, Biserica Ciprului. Din partea iudaică au participat rabinul şef Isaac Dayan al Genevei, rabinul Moshe Levin – reprezentantul Conferinţei Rabinilor Europeni, rabinul Eugene Korn – reprezentantul Centrului pentru Înţelegere şi Colaborare Creştino-Evreiască, rabinul şef Gabriel Negrin al Atenei şi alţii. Alături de ei s-au aflat diplomaţi, universitari şi specialişti greci şi evrei.

La începutul conferinţei, au fost citite mesaje de salut din partea Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului, Patriarhului Teofil al Ierusalimului, Patriarhului Irineu al Serbiei, Arhiepiscopului Ieronim al Atenei şi a toată Grecia şi Mitropolitului Sava al Varşoviei şi a toată Polonia.

Din partea Bisericii Ortodoxe Ruse a vorbit Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk. El a declarat că Biserica Rusă ,,acordă o importanţă mare dialogului cu iudaismul”. Biserica Ortodoxă Rusă a participat la consultaţiile academice ortodoxie-iudaism din 1993, când a fost reprezentată de protopresbiterul Vitalie Borovoi. Mitropolitul Ilarion a adăugat că ,,Vitalie Borovoi a pus temelia pentru colaborarea noastră în aceste întruniri academice, pe care căutăm să le continuăm în mod activ astăzi”.

Forumul a discutat diferite chestiuni academice precum căi de coexistenţă şi dialog între comunităţile ortodoxă şi evreiască din diferite ţări, influenţa reciprocă a culturilor şi tradiţiilor greacă şi evreiască, înţelegerea diferitelor fragmente din Vechiul Testament în cele două tradiţii.

Consultaţiile ortodoxie-iudaism au fost iniţiate în 1977 de Patriarhia Constantinopolului, iniţiativa sa fiind susţinută de alte Biserici Ortodoxe locale.

 

 

Ierarhi ortodocşi la Sinodul pentru Familie al Bisericii Catolice

În luna octombrie, a avut loc la Vatican cea de-a XIV-a Adunare Generală Ordinară a Sinodului Episcopilor Bisericii Catolice, care a dezbătut tema ,,Vocaţia şi misiunea familiei în Biserică şi lumea contemporană”. La acest eveniment, au fost prezenţi observatori – ,,delegaţi fraterni”, cum au fost numiţi de catolici – din Patriarhiile Constantinopolului, Moscovei, Serbiei şi României (Mitropolitul Iosif al Europei Occidentale şi Meridionale) şi din Biserica Ortodoxă a Albaniei. De asemenea au participat observatori din alte confesiuni creştine, precum Biserica Coptă, Biserica Siriană Iacobită, Comuniunea Anglicană, Federaţia Luterană Mondială, Consiliul Metodist Mondial, Biserica Creştină (Discipolii lui Hristos), Alianţa Mondială Baptistă şi Alianţa Evanghelică Mondială.

Convocat de Papa Francisc, sinodul urmăreşte atingerea mai multor ţeluri moderniste, după cum afirmă jurnaliştii catolici: să dea o senzaţie de sinodalitate şi transfer al puterii în mâinile sinodului în Biserica Catolică, să modifice învăţătura catolică privind căsătoria, divorţul, căsătoria şi adopţiile homosexuale etc.

În cadrul sesiunilor, pe 16 octombrie, mitropolitul Iosif a ţinut un discurs înaintea prelaţilor catolici, iar pe 20 octombrie, în Sala Paul al VI-lea de la Vatican, în sesiunea plenară prezidată de Papa Francisc, a rostit un cuvânt Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, reprezentantul Bisericii Ortodoxe Ruse. El a vorbit despre ameninţările contemporane la adresa familiei, despre faptul că ,,autorităţile din unele ţări europene şi America, în ciuda a numeroase proteste, inclusiv cele ale catolicilor, continuă să susţină politici care urmăresc distrugerea însuşi conceptului de familie. În plan legislativ, aceste autorităţi pun semnul egal între statutul căsătoriei şi cel al uniunilor homosexuale şi, mai mult decât atât, persecută pe cei care datorită convingerilor lor creştine refuză să înregistreze asemenea uniuni”, amintind că, recent, preşedintele american Barack Obama a declarat deschis că drepturile homosexualilor sunt mai importante decât libertatea religioasă.

Apoi mitropolitul rus a criticat acele comunităţi protestante care ,,propovăduiesc idealuri morale incompatibile cu creştinismul”. ,,Dacă în acest tip de comunitate este introdus un rit de binecuvântare a uniunilor homosexuale sau un aşa-numit episcop lesbian cere înlocuirea crucilor din biserici cu semiluna musulmană, putem vorbi despre această comunitate ca despre o ‘Biserică’ ? Suntem martorii trădării creştinismului de către cei pregătiţi să se adapteze la o lume seculară, atee şi fără Biserică”.

În discursul său, mitropolitul Ilarion a susţinut învăţătura tradiţională despre familie ca ,,uniune între un bărbat şi o femeie creaţi cu scopul de a da naştere şi a creşte copii” şi a declarat că Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică trebuie să colaboreze, să sprijine căsătoria tradiţională şi ,,să nu se mărginească numai la apeluri bine intenţionate, ci să lucreze prin toate mijloacele posibile ca familia să fie protejată legal”, inclusiv în cadrul dialogului dintre ramurile legislativă şi executivă ale puterilor din diferite ţări şi în forumurile organizaţiilor internaţionale ca ONU şi Consiliul Europei.

El a încheiat, afirmând: ,,Este esenţială solidaritatea dintre Biserici şi dintre toţi oamenii de bunăvoinţă pentru apărarea familiei de provocările lumii seculare şi, prin urmare, pentru protejarea viitorului nostru. Nădăjduiesc că una din roadele acestei Adunări a Sinodului va fi dezvoltarea viitoare a colaborării ortodoxo-catolice în această direcţie”. Şi mitropolitul Iosif a vorbit despre ,,câtă nevoie avem şi noi de colaborarea dintre creştini pentru a înţelege şi a ajuta familia în societate”.

Solidaritatea în probleme morale între confesiunile creştine este un concept ecumenist apărut de puţină vreme şi exprimat de mitropolitul Ilarion de mai multe ori în ultimii ani, o nouă făţărnicie ecumenistă. El vorbeşte despre o rearanjare a taberelor confesiunilor creştine în funcţie de poziţia conservatoare sau progresistă în probleme de morală. Însă, în cazul de faţă, abilul ‘ministrul de externe’ al Patriarhiei Moscovei, vorbind despre solidaritate cu Biserica Catolică, care ,,a urmat mereu în învăţătura ei Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie, susţinând principiul sfinţeniei căsătoriei întemeiată pe înseşi cuvintele Mântuitorului”, se face că uită cu totul ‘evoluţiile’ din Biserica Catolică.

Am putea să amintim doar poziţiile exprimate de Papa Francisc şi declaraţiile unei serii întregi de cardinali şi episcopi modernişti, precum Walter Kasper, Christoph Schonborn, Reinhard Marx sau Johan Bonny de Antwerp, care susţin căsătoria homosexuală. Chiar dacă acest păcat strigător la cer nu a intrat încă în învăţătura Bisericii Catolice, acceptarea sa este propovăduită mai mult sau mai puţin voalat de la cele mai înalte tribune ale Bisericii Catolice, în ton cu ceea ce susţine astăzi lumea laică.

Dar aceasta nu este o problemă deoarece, asemenea confraţilor săi catolici, mitropolitul rus susţine numai verbal învăţătura Sfintei Scripturi şi Sfintei Tradiţii.

 

 

Un nou secretar general pentru Conferinţa Bisericilor Europene

Pe 12 octombrie 2015, Conferinţa Bisericilor Europene (CBE), organizaţie ecumenistă regională, a anunţat că preotul ortodox finlandez Heikki Huttunen îl va înlocui pe pastorul Guy Liagre în poziţia de secretar general al acestei organizaţii. Preotul finlandez are o vastă experienţă ecumenistă. Între anii 1985-1989, a fost directorul subunităţii de tineret a Consiliului Mondial al Bisericilor (CMB), între 2006-2015 a fost secretar general al Consiliului Ecumenist Finlandez şi între aniiEcumenism 94 08 2006-2013 a fost membru al Comitetului Central al CMB. De asemenea, el a reprezentat Biserica Ortodoxă Finlandeză la ultimele 4 Adunări Generale ale CMB.

 

Secretarul general al CMB, pastorul Olav Fykse Tveit (stânga), împreună cu noul secretar general al CBE, preotul ortodox finlandez Heikki Huttunen (dreapta)

 

Heikki Huttunen deţine un master în teologie la Universitatea din Helsinki şi a studiat drept canonic ortodox şi teologie sistematică. Secretarul general al CMB, pastorul Olav Fykse Tveit şi-a exprimat încântarea pentru numirea lui Huttunen: ,,Sunt foarte fericit să-l văd pe unul dintre foştii mei colegi, părintele Heiki Huttunen, că este numit secretar general al CBE. Amândoi am slujit mulţi ani ca ofiţeri ecumenişti în Bisericile noastre. Ştiu din acea vreme că părintele Huttunen are multe daruri cu care să contribuie la mişcarea ecumenistă şi CBE”.

Încântarea ecumeniştilor este de înţeles. Noul secretar general, deşi ortodox, nu are nici o problemă cu a rosti Crezul cu Filioque sau a sluji în cadrul liturghiilor luterane pentru homosexuali. Mai mult, Heikki Huttunen este cofondatorul Uniunii Creştine Ecumeniste Homosexuale, o organizaţie alcătuită din mai mulţi preoţi şi credincioşi ortodocşi, al cărei ţel este acceptarea deplină a sodomiei şi căsătoriei homosexuale de către Bisericile creştine şi societate. ‘Fiilor’ săi duhovniceşti homosexuali le propovăduieşte că sodomia ,,nu este o problemă sau un handicap”. Soţia sa susţine hirotonia femeilor şi este membră a uniunii.

El nu este singurul cleric din Biserica Ortodoxă a Finlandei care are astfel de idei. Potrivit unor jurnalişti, conducerea Bisericii Ortodoxe a Finlandei pare să fi căzut în mâinile ,,unei mafii bisericeşti de homosexuali, care propovăduieşte astăzi deschis şi fără ruşine nu numai homosexualitatea ca stare normală, ci şi acceptarea acesteia la nivel ecleziastic”.

Pe 13 noiembrie 2008, într-un interviu acordat cotidianului Kotimaa al Bisericii Luterane Finlandeze, însuşi întâistătătorul Bisericii Ortodoxe a Finlandei, arhiepiscopul Leo a declarat că nu respinge cuplurile homosexuale de credincioşi: ,,Oricui doreşte să participe la viaţa parohială şi liturgică, nu i se pun întrebări legate de statutul său familial”. Şi a continuat afirmând că problemele socio-etice sunt în mare măsură ,,o chestiune de cultură”. Potrivit acestei logici, dacă trăieşti în Pago Pago şi eşti canibal, e doar o chestiune de cultură ...

,,Mai ales în Europa de Răsărit, conducerea Bisericii este obligată să menţină un echilibru din cauza cererilor organizaţiilor fundamentaliste extremiste zgomotoase. În aceste cercuri liberalismul nu este la modă”, concluziona arhiepiscopul finlandez. Mai are rost să ne întrebăm ce rol va juca noul secretar general al CBE ?

 

 

În ultimii ani, relaţiile dintre Biserica Ortodoxă şi confesiunile monofizite devin tot mai apropiate

În luna octombrie 2015, Şcoala Ortodoxă de Teologie de la Trinity College din Toronto, Canada, care aparţine de Eparhia canadiană a Bisericii Ortodoxe a Americii (OCA), a găzduit cu succes conferinţa cu titlul ,,Vindecând Calcedonul: încercarea de refacere a comuniunii dintre Bisericile Ortodoxă Răsăriteană şi Ortodoxă Orientală la 25 ani de la declaraţii”. Închinată memoriei episcopului anglican Henry Hill, care a petrecut mare parte din viaţa sa călătorind în Răsărit, oferind ajutor Bisericilor răsăritene şi învăţându-i pe creştinii occidentali despre ele, manifestarea a reunit musafiri şi reprezentanţi ai Trinity College care au discutat diferite aspecte ale dialogului în curs dintre ,,cele două familii de Biserici Ortodoxe”.

Discursul principal a fost rostit de pastorul dr. Alyson Barnett-Cowan, preşedintele Consiliului Canadian al Bisericilor, care a vorbit despre ,,anglicani şi masa dialogului ortodox”. Alte cuvântări au oferit participanţilor un rezumat al acordurilor teologice semnate în urmă cu 25 ani, şi au subliniat chestiunile rămase şi căile către restabilirea comuniunii.

De asemenea, pe 3 octombrie, Seminarul ortodox Sfântul Vladimir, puternic implicat în strângerea relaţiilor dintre ortodocşi şi monofiziţi, a organizat Ziua Educaţiei Ortodoxe, o manifestare anuală. ,,Tema de anul acesta ‘Răsăritul se întâlneşte cu Răsăritul’ a fost inspirată de diversitatea grupului nostru de studenţi. La Seminarul Sfântul Vladimir, studenţii ortodocşi răsăriteni şi ortodocşi orientali (adică, monofiziţi) trăiesc, învaţă şi cresc împreună în Hristos de peste 50 de ani”, a declarat directorul seminarului, arhipreotul dr. Chad Hatfield.Ecumenism 94 09

Capela Sfinţii Trei Ierarhi a slujit ca loc pentru evenimentele religioase ale zilei. Acestea au debutat cu Sh’himo – slujba care cuprinde utrenia şi ceasurile 3 şi 6 potrivit ritului Bisericii Ortodoxe Siriene Malankara, a continuat cu rugăciuni copte şi s-a încheiat cu vecernia mare ortodoxă.

Arhipreotul dr. John Anthony McGuckin, profesor de antichitate târzie şi istorie creştină bizantină, a rostit cuvântarea principală a zilei, ,,Părintele nostru comun: Sfântul Chiril”. ,,Din raţiuni politice, am preferat să reducem tradiţiile fiecăruia la reprezentări apologetice slabe. Trebuie să învăţăm un dialog al dragostei şi adevărul tradiţiilor fiecăruia. Trebuie să învăţăm să iubim prin rugăciune”. Apoi, el a schiţat o istorie succintă a lucrării dogmatice a Sfântului Chiril şi a afirmat că tradiţiile ortodoxă şi monofizită sunt de acord cu mare parte din teologia sfântului. ,,Nu este mai presus de noi să reparăm consecinţele ultimilor 1.600 ani”, a spus profesorul în încheiere.

În cursul serii s-au desfăşurat seminare pe teme diverse, de la iconografie coptă la istoria dialogului dintre Bisericile Ortodoxă şi monofizită. De asemenea a avut loc un concert de muzică ortodoxă intitulat ,,Sfinţii noştri comuni. Imne ale Romei, Alexandriei, Constantinopolului şi Sevastiei”.

,,Ziua a fost plină de ocazii de a explora relaţia dintre Bisericile Ortodoxă Răsăriteană şi Ortodoxă Orientală, o relaţie care este trăită zilnic la Seminarul Sfântul Vladimir”, a remarcat decanul seminarului, arhipreotul dr. John Behr. ,,Seminarul nostru este o comunitate unică unde preoţi şi conducători din ambele tradiţii sunt instruiţi şi pregătiţi pentru slujire. Suntem recunoscători pentru istoria noastră comună îndelungată cu Bisericile Ortodoxe Orientale”.

 

Ioan Palea