Noiembrie-decembrie 2014

Evenimente ecumeniste

 

Noiembrie
 
Decembrie

 

Aniversarea a 50 de ani de la înfiinţarea organizaţiei Pro Oriente

Între 6-11 noiembrie 2014, patriarhul ecumenic Bartolomeu a efectuat o vizită la Viena, Austria, cu ocazia celei de-a 50-a aniversări a înfiinţării fundaţiei Pro Oriente, fundaţie creată pentru a îmbunătăţi relaţiile dintre Bisericile creştine divizate. Pe 8 noiembrie, la Universitatea din Viena, după o rugăciune specială şi doxologie, patriarhul a rostit o cuvântare liderilor internaţionali şi distinşilor participanţi. Printre cei prezenţi s-au numărat patriarhul copt Tawadros al II-lea, cardinalul Kurt Koch, care l-a reprezentat pe papă, dr. Johann Marte, preşedintele Fundaţiei Pro Oriente.Ecumenism 89 01

În cursul cuvântării sale, patriarhul a lăudat cu tărie fundaţia, afirmând că ,,prin contribuţia importantă şi influentă a unor asemenea fundaţii şi institute precum Pro Oriente, acest duh al iubirii frăţeşti şi respectului reciproc a înlocuit vechea polemică teologică şi suspiciunea reciprocă”. El a continuat: ,,Lucrarea ecumenistă a Pro Oriente s-a dovedit nepreţuită şi utilă pentru promovarea de relaţii mai apropiate şi puternice între Bisericile noastre. Lucrarea ei a fost fără îndoială remarcabilă şi admirabilă. Prin urmare, vocaţia umilă şi obligaţia morală ale noastre sunt de a continua şi întări eforturile noastre către reconciliere. Fie nu doar să păstrăm amintirea pionierilor acestei binecuvântate fundaţii; fie să urmăm exemplul lor şi să sporim eforturile noastre. Căci aceasta ar fi cea mai bună pomenire şi celebrare a moştenirii şi năzuinţei lor pentru unitatea creştină”.

Pe lângă întrunirile cu politicienii locali, patriarhul s-a întâlnit cu ministrul austriac al afacerilor externe, Sebastian Kurz, care, în numele episcopului romano-catolic Agidius Zsifkovics de Eisenstadt, i-a făcut cadou o proprietate însemnată în oraşul St. Andra am Zicksee. Patriarhul a încredinţat-o Mitropoliei Ortodoxe a Austriei, din jurisdicţia sa, cu perspectiva de a construi acolo prima mânăstire ortodoxă din Austria.

 

Colaborare între Biserica Ortodoxă Rusă şi Biserica Anglicană

Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, preşedintele Departamentului pentru Relaţii Bisericeşti Externe al Patriarhiei Moscovei, a efectuat o vizită în Statele Unite ale Americii. În cursul vizitei, pe 8 noiembrie 2014, mitropolitul rus s-a întâlnit cu dr. Foley Beach, primatul şi arhiepiscopul Bisericii Anglicane din America de Nord.

La întrevedere au mai participat Arhiepiscopul Tihon de Washington, mitropolit de America de Nord şi Canada, întâistătătorul Bisericii Ortodoxe din America (OCA); Episcopul Ioan de Naro-Fominsk, administratorul parohiilor Patriarhiei Moscovei în SUA; arhipreotul Ioan Behr, decanul Seminarului Sfântul Vladimir; arhipreotul Chad Hatfield, cancelarul Seminarului Sfântul Vladimir şi Episcopii Ray Sutton şi Kevin Allen din Biserica Anglicană.Ecumenism 89 02

La întâlnire s-a discutat despre perspectivele colaborării dintre Biserica Rusă şi Biserica Anglicană din America. Biserica Anglicană din America de Nord a fost înfiinţată în 2009 şi reuneşte diocezele şi parohiile nemulţumite de învăţătura modernistă din Biserica Episcopală, de care aparţineau anterior. În 2006, mai mulţi ierarhi din Biserica Episcopală au trimis o scrisoare patriarhului Chiril, pe atunci preşedinte al Departamentului pentru Relaţii Bisericeşti Externe al Patriarhiei Moscovei, şi li s-a răspuns că Biserica Ortodoxă Rusă era deschisă pentru contacte şi colaborare cu acei membri ai Bisericii Episcopale credincioşi învăţăturii morale a Evangheliei.

Pe 25-26 octombrie 2012, mitropolitul Ilarion a vizitat Seminarul Casa Nashotah, Wisconsin. Seminarul este considerat unul dintre cele mai conservatoare şcoli teologice din tradiţia anglicană şi a fost înfiinţat în 1842 de persoane din Mişcarea Oxford, care doreau revenirea la tradiţia catolică. Patriarhul Tihon al Moscovei, pe când era episcop în SUA, obişnuia să viziteze Seminarul Casa Nashotah, unde a primit un titlu de doctor honoris causa. Seminarul preţuieşte amintirea vizitelor sfântului patriarh.

Pe 10 noiembrie 2014, mitropolitul Ilarion s-a întâlnit de asemenea cu unul dintre conducătorii Bisericii Evanghelice din SUA, Timothy Keller, pastor la parohia Hristos Mântuitorul.

 

Biserica Anglicană permite femeilor să devină episcopi Ecumenism 89 03

Biserica Anglicană a adoptat o hotărâre istorică, aprobând un amendament la canonul 33, care permite femeilor să devină episcopi: ,,Un bărbat sau o femeie poate fi hirotonit pentru demnitatea de episcop”. Prima femeie va fi hirotonită în 2015. După adoptarea modificării canonului, primatul anglican, arhiepiscopul Justin Welby (foto), a declarat: ,,Astăzi putem începe să susţinem o nouă cale de a fi Biserica şi să mergem înainte împreună. Vom continua să luptăm ca şi Biserica celor care nu sunt de acord să prospere”.

Tot atunci primatul Welby a avertizat faţă de ,,pericolul iminent” al schismei. Astfel, Grupul Reformă a afirmat că ,,cel puţin un sfert din Biserică” va socoti noua prevedere ,,incompatibilă cu credinţele lor”.

Potrivit lui Welby, în circa 10 ani, o jumătate din episcopii anglicani vor fi femei şi a adăugat că deja Biserica instruieşte femei ca viitori potenţiali episcopi.

 

Întrunire interreligioasă la Viena

Pe 19 noiembrie 2014, în cadrul Centrului Internaţional Regele Abdullah Bin Abdulaziz pentru Dialog Interreligios şi Intercultural (KAICIID) din Viena, a avut loc conferinţa inter-religioasă ,,Uniţi împotriva violenţei în numele religiei”. La aceasta au participat lideri creştini, musulmani (suniţi, şiiţi) şi ai altor comunităţi religioase (mandeană, yazidi) din Irak, Siria şi alte ţări din Orientul Mijlociu. Ei au denunţat cu o singură voce violenţa în numele religiei, semnând Declaraţia de la Viena în care au cerut comunităţii internaţionale să protejeze diversitatea religioasă şi culturală din Irak şi Siria.

Este prima oară când conducătorii religioşi care reprezintă atât de multe religii dintr-o regiune aflată în Ecumenism 89 04criză s-au reunit pentru a denunţa oprimarea, marginalizarea, persecuţia şi uciderea oamenilor în numele religiei. Mitropolitul Emanuel al Franţei, membru în conducerea KAICIID, a reprezentat Patriarhia Constantinopolului.

În cadrul Declaraţiei de la Viena, ei au afirmat că dialogul este principala şi cea mai puternică unealtă de rezolvare a conflictelor şi neînţelegerilor; au condamnat încălcările grave ale drepturilor omului în Irak şi Siria; au făcut apel la liderii mondiali şi guverne, la Liga Statelor Arabe, Conferinţa de Cooperare Islamică şi Consiliul de Securitate al ONU pentru a interveni cu metodele potrivite pentru a opri aceste crime şi a pune capăt conflictelor; şi-au declarat solidaritatea cu toţi cei oprimaţi ca o consecinţă a evenimentelor etc.

 

Întrunire ortodoxo-monofizităEcumenism 89 05

În perioada 24-25 noiembrie 2014, la Atena, a avut loc o întrunire a unui grup de lucru ortodoxo-monofizit, cu scopul reluării dialogului dintre Biserica Ortodoxă şi confesiunile monofizite. Delegaţia ortodoxă a fost condusă de Mitropolitul Emanuel al Franţei (Patriarhia Constantinopolului), iar delegaţia monofizită a fost condusă de Mitropolitul Bishoy de Damietta (Biserica Coptă). Biserica Ortodoxă Română a fost reprezentată de Mitropolitul Iosif al Europei Occidentale şi Meridionale.

Potrivit comunicatului oficial dat publicităţii de grupul de lucru al Comisiei Mixte, reprezentanţii s-au întâlnit pentru a alcătui un plan pentru viitoarea lucrare a Comisiei Mixte. În cuvântul de deschidere, mitropolitul Emanuel a arătat prioritatea foarte mare acordată de Biserica Ortodoxă dialogului teologic oficial cu Bisericile monofizite. Prelatul ortodox a subliniat ,,acceptarea comună a învăţăturii hristologice a Părintelui comun Sfântul Chiril al Alexandriei şi tradiţia noastră comună patristică şi ecleziologică a primelor cinci secole”. El a cerut o Ecumenism 89 06,,evaluare sistematică a tuturor criticilor teologice aduse propunerilor Comisiei Mixte şi o apărare teologică împotriva tuturor prejudecăţilor şi argumentelor polemice”.

La rândul lui, mitropoliul Bishoy a indicat că Bisericile monofizite şi Biserica Ortodoxă ,,exprimă aceeaşi realitate când vorbesc despre un ipostas compus al Logosului întrupat” şi a citat din Declaraţia de la Chambesy a Comisiei Mixte, din 1990, care afirmă că ,,ambele familii au menţinut întotdeauna cu loialitate aceeaşi credinţă hristologică ortodoxă autentică”.

A urmat un dialog amplu şi grupul de lucru a adoptat mai multe propuneri. Printre altele, grupul cere continuarea dialogului şi o întrunire oficială a Comisiei Mixte cât mai curând cu putinţă; grupul recunoaşte că unele Biserici au ridicat chestiuni grave care cer clarificări ulterioare.

De asemenea, reprezentanţii au notat că ,,trei Biserici locale din familia ortodoxă (ale Alexandriei, Antiohiei şi României) şi trei Biserici din familia ortodoxă orientală (ale Alexandriei, Antiohiei şi Malankara-India) au acceptat deja declaraţiile şi propunerile oficiale ale Comisiei Mixte”. În final, grupul a cerut ,,eliberarea de neînţelegerile şi separările din trecut”.

 

Cardinalul Paul Poupard: ,,Când vorbesc cu patriarhul Daniil vorbesc cu un frate foarte drag”

Într-un interviu acordat cotidianului Evenimentul Zilei în noiembrie 2014, Cardinalul Paul Poupard (foto), preşedintele Consiliului Pontifical pentru Cultură şi Dialog, a făcut o serie de declaraţii interesante. Referindu-se la relaţia dintre Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică, el a spus: ,,AvemEcumenism 89 07 aceeaşi credinţă, aceeaşi dogmă, aceeaşi referinţă la Sfânta Evanghelie, aceleaşi sfinte taine şi aceeaşi mărturisire a credinţei sfinţilor apostoli. Biserica Catolică recunoaşte, deci, episcopii ortodocşi ca fiind în mod deplin episcopi ai Bisericii”.

De asemenea, prelatul catolic l-a lăudat pe patriarhul Daniil şi a subliniat relaţiile bune dintre Biserica Ortodoxă Română şi Vatican. ,,Pe patriarhul ţării dvs., pe care l-am cunoscut când era profesor la Bossey în Elveţia, l-am vizitat anul trecut şi am avut cu el o conversaţie de o oră într-o franceză impecabilă. Este o persoană remarcabilă. … România este un interlocutor de prim ordin cu Biserica Catolică. Când vorbesc cu patriarhul Daniil vorbesc cu un frate foarte drag, cu care putem colabora, dialoga. Asta în contextul în care continuă să persiste tensiunile legate de Moscova, de Constantinopol, etc. Dimpotrivă, cu România nu avem divergenţe, nu avem probleme. Patriarhul Daniil a fost de altfel timp îndelungat profesor la Institutul Ecumenic de la Bossey, din Elveţia. Cu el cred că mergem într-o bună direcţie şi acest lucru mă bucură foarte mult”.

 

Petiţie împotriva patriarhului ecumenic Bartolomeu

În ajunul întâlnirii din Fanar dintre Papa Francisc şi patriarhul ecumenic Bartolomeu, în Grecia a fost pusă în circulaţie o petiţie, care critică aspru anumite declaraţii recente ale patriarhului referitoare la natura Bisericii Ortodoxe şi a relaţiilor ei cu celelalte confesiuni creştine şi religii. Intitulată Noua ecleziologie a patriarhului ecumenic Bartolomeu, ea a fost alcătuită de mai mulţi arhimandriţi şi arhipreoţi din Biserica Greciei. Până pe 4 decembrie, ea a fost semnată de peste 2.000 persoane, dintre care 6 episcopi, preoţi, călugări din Biserica Greciei şi Muntele Athos, ca şi clerici din Biserica Ciprului.

Cei care au alcătuit-o oferă fragmente din declaraţiile recente ale patriarhului ecumenic, în care acesta afirmă că Biserica a fost divizată şi schiţează o nouă ecleziologie. Ei vorbesc despre încetarea pomenirii ierarhilor care fac astfel de declaraţii, dar fără ruperea comuniunii cu ei, potrivit canonului 15 de la Sinodul I-II.

 

Vizita papei la Constantinopol

În perioada 29-30 noiembrie 2014, Papa Francisc a fost invitatul Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului la hramul catedralei patriarhale, Sfântul Apostol Andrei. Pe 29 noiembrie, patriarhul l-a întâmpinat personal pe papă la aeroport. A urmat o liturghie catolică ţinută de papă în Catedrala Sfântul Duh din Istanbul, la care a fost prezent şi patriarhul Bartolomeu. Patriarhul a fost primit de Ecumenism 89 08papă la intrarea în biserică, ei au străbătut împreună biserica, în timpul slujbei au schimbat sărutul păcii şi au dat o binecuvântare comună. La liturghie au fost prezenţi şi reprezentanţii altor confesiuni creştine.

Apoi, papa s-a ‘recules’ în Moscheea Albastră din Istanbul, alături de înalţi reprezentanţi ai religiei islamice, printre care marele muftiu al Istanbulului, Rahmi Yaran. Ca în cazul vizitei Papei Benedict al XVI-lea, Vaticanul a susţinut că nu este vorba de o rugăciune, ci doar de o ,,meditaţie”. După ,,meditaţie”, muftiul i-a spus: ,,Fie ca Dumnezeu să primească”.

În cursul după-amiezii, papa a mers la Fanar, unde a avut loc o slavoslovie de pace şi mulţumire în catedrala patriarhală, urmată de o întâlnire particulară a celor doi înalţi prelaţi. La slavoslovie a fost pomenit întâi papa, apoi patriarhul ecumenic.

Duminică, 30 noiembrie, papa a fost prezent la liturghia din catedrala patriarhală, a schimbat cu patriarhul sărutul păcii şi împreună i-au binecuvântat pe credincioşi. Mai mult, papa a rostit rugăciunea Tatăl nostru în limba latină. Au urmat cuvântări oficiale, semnarea unei declaraţii comune şi un dineu. În declaraţia comună, cei doi întâistătători şi-au afirmat ,,intenţia fermă şi sinceră, în ascultare de voinţa Domnului nostru Iisus Hristos, de a intensifica strădaniile pentru promovarea unităţii depline între toţi creştinii şi mai ales între ortodocşi şi catolici”.Ecumenism 89 09

În ‘tradiţia’ gesturilor şocante ale abilului pontif s-a mai înregistrat unul. În cursul liturghiei, el a făcut un gest de o ‘smerenie’ deosebită, cerând patriarhului să-l binecuvânteze şi să se roage pentru el. De asemenea, papa a afirmat că el nu pune nici un fel de condiţii pentru unirea celor două Biserici, doar credinţa să fie comună. Astfel, în mesajul rostit după liturghia de duminică, papa a declarat: ,,Singurul lucru pe care îl doreşte Biserica Catolică şi pe care îl urmăresc ca episcop al Romei … este comuniunea cu Bisericile Ortodoxe. … Biserica Catolică nu doreşte să impună nici o condiţie în afara celei a mărturisirii de credinţă comune. Suntem gata să căutăm împreună modalităţile prin care să garantăm unitatea necesară a Bisericii în condiţiile actuale”.

 

Scrisoarea Marii Loji a Italiei către papă: Biserica Catolică şi masoneria nu sunt organizaţii antagoniste

În Italia a avut loc un eveniment de însemnătate istorică. Pentru prima oară, un mare maestru a trimis o scrisoare papei. Astfel, pe 9 septembrie 2013, Marele Maestru al Marii Loji a Italiei, Gian Franco Pilloni, a adresat o scrisoare deschisă Papei Francisc. Scrisoarea este un apel adresat papei de a lăsa deoparte divizările şi neînţelegerile dintre cele două instituţii.

,,Mă adresez sfinţiei voastre pentru a face o umilă cerere de a pune capăt neînţelegerilor din relaţia dintre Biserica Catolică şi francmasonerie, cu speranţa că, în cele din urmă, o pace dreaptă poate domni între cele două organizaţii. … Aş vrea să vă spun, sfinţia voastră, că noi nu suntem o organizaţie potrivnică Bisericii Catolice, reprezentată cu demnitate de voi, ci dimpotrivă. Drumurile noastre sunt paralele: de fapt, noi gândim ca voi în ce priveşte toate problemele care tulbură societatea contemporană; ca voi, năzuim la o lume a păcii cu respect pentru fiecare om fără nici o diferenţă de nici un fel şi respect absolut pentru toate religiile. Poziţia pe care Biserica a avut-o şi o are încă îi condamnă pe fraţii masoni de credinţă catolică, obligându-i să-şi mărturisească credinţa fiind marginalizaţi în Biserică, făcându-i să se simtă ca intruşi sau credincioşi mai puţin doriţi. Fac apel la sfinţia voastră, un om cu calităţi umane extraordinare, de a pune capăt acestei nedreptăţi care a condamnat vreme de secole milioane de masoni din lume”.

 

Masoneria română vrea preoţi în sânul eiEcumenism 89 10

Într-o discuţie purtată cu reporterii publicaţiei Ring, Viorel Danacu (foto), marele maestru al Marii Loji a României, a prezentat tranşant obiectivele organizaţiei din care face parte: ,,Eu, ca român, spun că trebuie să promovăm o masonerie pe înţelesul românilor. Chiar am lansat un program, acela al unei masonerii de fundament creştin-ortodox. … În lăcaşurile de cult româneşti găsim foarte multe simboluri masonice. Şi, atunci, sigur că am mers pe ideea de a promova această masonerie pe care să o înţelegem noi, românii, majoritar creştin-ortodocşi”.

La întrebarea reporterului dacă există preoţi în lojile masonice, Danacu a răspuns afirmativ, completând ideea: ,,Ştiţi când îşi va reveni francmasoneria ? Masoneria îşi va reveni şi va reintra pe făgaşul normal când în loji vor fi cât mai mulţi preoţi. Şi ştiţi de ce ? Pentru că una dintre cele trei mari lumini ale francmasoneriei pe care noi depunem jurământul este Sfânta Biblie, deschisă la Evanghelia după Ioan. Se şi rostesc primele cuvinte: La început a fost Cuvântul. Şi atunci, dacă Biblia este Cartea cea mai completă, atunci această Carte trebuie să fie bine înţeleasă de un iniţiat. Şi ca să fie foarte bine înţeleasă de un iniţiat, este absolută nevoie de prezenţa unei feţe bisericeşti într-o lojă. Ca să ajute în dezbaterile noastre. Pentru că în lojă vin oameni de culori diferite, de vârste diferite, de profesii diferite”.

La întrebarea dacă patriarhul este mason, marele maestru a răspuns astfel: ,,Cunoaşteţi regula care spune că nu poţi să zici despre cineva că este mason până nu ai consimţământul lui. Pot să vă spun însă că patriarhul cunoaşte fenomenul masoni. Şi să ştiţi că toţi îl cunosc”.

Reporterii au cerut Patriarhiei Române un punct de vedere faţă de declaraţiile lui Viorel Danacu. Părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al patriarhiei, a răspuns: ,,Poziţia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe de prin anii ’1937 cu privire la masonerie este astăzi neschimbată”.

Teoretic.

 

* * *

 

Mii de finlandezi au părăsit Biserica Luterană, după ce aceasta a susţinut introducerea căsătoriei homosexuale

Pe 28 noiembrie 2014, Parlamentul Finlandei a aprobat, cu 105 voturi pro şi 92 contra, legea care permite căsătoriile între persoane de acelaşi sex. Potrivit acestei legi, homosexualii au dreptul să-şi schimbe numele la căsătorie şi cuplurile pot adopta copii. Finlanda a devenit astfel ultima ţară din Scandinavia şi cea de-a 12-a ţară din Europa care legalizează căsătoriile homosexuale.Ecumenism 89 11

Arhiepiscopul Kari Makinen de Turku şi Finlanda (foto), primatul Bisericii Evanghelice Luterane, a sprijinit proiectul şi şi-a exprimat satisfacţia pentru votarea legii: ,,Ştiu cât de mult înseamnă această zi pentru oamenii curcubeu, cei dragi ai lor şi mulţi alţii. Mă bucur din toată inima pentru ei şi cu ei. Noi suntem în aceeaşi situaţie ca Bisericile nordice vecine: conceptul nostru despre căsătorie necesită o examinare fundamentală. Vorbind în numele meu, eu cred că a venit vremea pentru re-evaluare”.

Declaraţia lui a supărat mulţi credincioşi din Biserica Luterană, iar mai multe mii au decis să părăsească Biserica. Până sâmbătă, circa 7.800 persoane au anunţat online, pe site-ul creat special de Biserică pentru procesul de înregistrări, că părăsesc Biserica.

 

Organizaţiile ecumeniste susţin dreptatea climatică la COP 20

Între 1-12 decembrie 2014, la Lima, Peru, a avut loc Conferinţa ONU privind Schimbarea Climatică COP 20 – CMP 10. Biserica Metodistă din Peru, Federaţia Luterană Mondială împreună cu Consiliul Mondial al Bisericilor au fost prezente cu mai multe activităţi ecumeniste şi interreligioase pe tema schimbării climatice.

Consiliul Mondial al Bisericilor (CMB) a trimis o delegaţie oficială care s-a întâlnit cu membrii Conferinţei COP 20. Dr. Guillermo Kerber, director executiv de Programe CMB pentru Grijă pentru creaţie şi Dreptate climatică şi conducătorul delegaţiei CMB la COP 20, a subliniat: ,,Conferinţele COP sunt o oportunitate pentru a întări discursul ecumenist şi interreligios şi de a spori lucrarea pe care Bisericile o au în domeniul mediului şi schimbării climatice”.

Pe 9 decembrie, la Universitatea Antonio Ruiz de Montoya, dr. Kerber a moderat o discuţie despre eco-teologie şi dialog interreligios ca parte a iniţiativelor COP.

 

În America ortodoxă, femeile sunt făcute citeţi, ca ‘primă treaptă a preoţiei’

Pe 6 decembrie 2014, la Centrul Sfânta Phoebe pentru Istoria Diaconiţelor din New York, o frăţie pan-ortodoxă de teologi femei ortodoxe şi alte mirence intitulată Viziunea Sfintei Ecaterina a organizat o conferinţă inedită despre hirotonia femeilor ca diaconiţe. Organizaţia a fost înfiinţată cu binecuvântare arhierească în 2001 şi este susţinută de Adunarea Episcopilor Ortodocşi Canonici din SUA.

Conferinţa din decembrie a avut titlul ,,Femeile şi slujirea diaconală în Biserica Ortodoxă: trecut, prezent şi viitor” şi a abordat mai multe teme, printre care se numără: dovezi din istorie privind tagma diaconiţelor; ce atribuţii ar putea avea în prezent, precum capelani, îndrumători spirituali, slujitoare ale cuvântului (cântăreţi, citeţi şi predicatori), administratori parohiali.

Conferinţa a dat publicităţii un ,,Apel pentru refacerea slujirii diaconiţelor hirotonite” care susţine că slujirea diaconiţelor hirotonite face parte din tradiţia Bisericii şi aminteşte de Conferinţa pan-ortodoxă din Rhodos, Grecia, din 1988, care a avut titlul ,,Locul femeii în Biserica Ortodoxă şi chestiunea hirotoniei femeilor”.

Declaraţia Conferinţei din Rhodos notează: ,,Tagma apostolică a diaconiţelor trebuie înviată. Nu a fost niciodată abandonată pe de-a întregul în Biserica Ortodoxă, deşi nu a mai fost folosită. … Învierea acestei tagme străvechi … ar reprezenta un răspuns pozitiv la multe necesităţi şi cereri ale lumii contemporane. … Biserica trebuie să reanalizeze datele, poziţiile şi acţiunile care nu sunt în acord cu principiile ei teologice şi ecleziologice neclintite, dar care au pătruns din afară şi fiind perpetuate, pot fi interpretate ca înjositoare faţă de femei”.

Apelul conferinţei din decembrie a fost adresat Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului şi Secretariatului Sfântului şi Marelui Sinod şi a fost distribuit pe larg ierarhilor, preoţilor şi mirenilor spre reflecţie. De altfel, la sinaxa pan-ortodoxă din martie 2014 de la Constantinopol, Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului a sugerat că ar trebui studiată restabilirea instituţiei diaconiţelor.

Organizaţia şi conferinţa dau glas unei tendinţe tot mai serioase din Ortodoxia oficială de a susţine hirotonia femeilor. Tendinţa a câştigat teren în mai multe jurisdicţii moderniste precum Biserica Ortodoxă din America (OCA) şi Biserica Antiohiei. În ambele jurisdicţii, femeile au fost deja hirotonite citeţi şi s-a afirmat că acest lucru reprezintă ,,prima treaptă în preoţie”.

În Biserica primară, diaconiţele nu erau hirotonite şi nu făceau parte din cinul preoţesc.

 

Întrunirea din Fanar: în anticiparea comuniunii depline

Pe 9 decembrie 2014, în contextul recentei vizite a Papei Francisc la Constantinopol la sfârşitul lunii noiembrie, Mitropolitul Ioannis Zizioulas al Pergamului a acordat un interviu publicaţiei Vatican Insider. În cadrul acestuia, mitropolitul, deşi extrem de favorabil unirii cu Biserica Catolică, a fost uluit de atitudinea şi cuvintele papei.Ecumenism 89 12

El declară: ,,Venind de la papă, acele cuvinte sunt într-adevăr foarte puternice şi reprezintă un mare pas înainte, pe care ortodocşii îl vor aprecia. Pentru că multe secole, ortodocşii au crezut că papa voia să-i subjuge. Şi acum vedem că acest lucru nu este deloc adevărat”. ,,Actualul papă a dat unele semne foarte importante care ne dau speranţa că se va face un progres rapid către obţinerea comuniunii depline. Modul în care el îşi îndeplineşte slujirea îndepărtează multe nelinişti şi temeri din trecut”.

Mitropolitul şi-a exprimat satisfacţia pentru oportunităţile ecumeniste aduse de actualul papă şi a deplâns atitudinea unora dintre ortodocşi: ,,Din nefericire văd pe unii ortodocşi că adoptă atitudinile vechi de ostilitate faţă de Biserica Catolică şi faţă de papalitate. Şi acest lucru cu siguranţă nu face situaţia mai uşoară”.

 

Pregătiri pentru cel de-al doilea Conciliu despre familie

Pe 9 decembrie 2014, Vaticanul a făcut public un nou document pentru pregătirea celui de-al doilea Conciliu despre familie, prevăzut a avea loc în octombrie 2015. Documentul cuprinde raportul final al Conciliului din octombrie 2014 şi un chestionar cu 46 puncte pentru ,,a facilita realismul” şi a pune Biserica ,,alături de familiile aflate în situaţii extreme”. Conferinţele episcopale au termen până pe 15 aprilie pentru a transmite răspunsurile lor la Vatican.

Conciliul din octombrie 2014 a stârnit valuri puternice în lumea catolică, datorită poziţiei favorabile a papei faţă de acceptarea homosexualităţii în Biserica Catolică şi a paragrafelor controversate referitoare la acest subiect din raportul final al Conciliului. Ca urmare, este de remarcat că documentul redeschide dezbaterea privitoare la acordarea de sfinte taine catolicilor divorţaţi care s-au recăsătorit şi pe cea referitoare la persoanele homosexuale.

 

Patriarhul Chiril: Continuăm dialogul cu Biserica Catolică

Pe 11 decembrie 2014, Patriarhul Chiril al Moscovei şi întregii Rusii s-a întâlnit cu liderul islamic Mehmet Gormez. Întrunirea dintre cei doi s-a ţinut în contextul încercării de a promova dialogul religios dintre Patriarhia Moscovei şi Biroul Islamic al Problemelor Religioase din Turcia. În cursul întrevederii, patriarhul rus şi-a exprimat acordul pentru continuarea dialogului cu Biserica Catolică. El a declarat: ,,Catolicii rămân credincioşi tradiţiei biblice, dar devine tot mai greu să declare cu voce tare poziţia lor. Încercăm să menţinem relaţii cu Biserica Catolică. Credem că este necesar să dezvoltăm şi aprofundăm dialogul cu ea asupra tuturor acestor chestiuni”.

 

Un rabin a fost numit ambasadorul SUA pentru libertate religioasăEcumenism 89 13

Pe 12 decembrie 2014, rabinul David Saperstein a primit confirmarea Senatului SUA în funcţia de ambasador al Departamentului de Stat pentru libertatea religioasă internaţională. Este pentru prima oară când această funcţie este ocupată de o persoană care nu este de religie creştină.

David Saperstein a condus timp de 40 ani Biroul Mişcării Evreieşti Reformate din Washington, care se concentrează pe dreptate socială şi libertate religioasă. Rabinul a mai ocupat funcţia de conducător al Comisiei SUA pentru libertate religioasă internaţională; în 2009 a fost numit de preşedintele Obama în primul Consiliu de la Casa Albă pentru parteneriate pe bază de credinţă şi vecinătate. Tot în 2009, revista Newsweek l-a numit ,,cel mai influent rabin din America”.

Alianţa interreligioasă din Washington a lăudat numirea. În numele Alianţei, pastorul C. Welton Gaddy a declarat: ,,Lucrarea lui David a fost mereu călăuzită de porunca evreiască de a îndrepta lumea – lui i s-a oferit acum un post incredibil pentru a face aceasta”.

 

Templul Coral din Bucureşti este redeschis

După 8 ani de lucrări de restaurare, pe 16 decembrie 2014, a fost reinaugurat Templul Coral din Bucureşti, a anunţat Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România (FCER). ,,Templul Coral din Bucureşti se reinaugurează sub semnul unei largi deschideri, deopotrivă pentru evrei şi neevrei, pentru cetăţenii României, ai Europei şi ai lumii”, precizează într-un comunicat deputatul Aurel Vainer, preşedintele FCER.

Templul a fost supus unor ,,intense lucrări de consolidare şi restaurare funcţională şi artistică” cu sprijinul guvernului României, primăriei municipiului Bucureşti, Fundaţiei Caritatea şi JOINT România.Ecumenism 89 14

Reinaugurarea a inclus şi ceremonia aprinderii primei lumânări de Hanuka. ,,Evenimentul de la Templul Coral va fi onorat printr-o participare semnificativă a personalităţilor de nivel înalt, al autorităţilor de stat şi locale, membri ai Corpului Diplomatic acreditat în România, reprezentanţi ai Casei Regale, reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe Române şi ai celorlalte culte religioase, lideri şi membri ai Comunităţii Evreieşti din Bucureşti şi din ţară”.

Reprezentantul Bisericii Ortodoxe Române la acest eveniment religios a fost Episcopul Ieronim (Creţu) Sinaitul. Acesta a transmis mesajul Patriarhului Daniil al României: ,,Sărbătoarea Luminii şi a Reînnoirii, Hanuka 5775, are o semnificaţie deosebită întrucât, cu acest prilej, Templul Coral din Bucureşti este reinaugurat, după ample lucrări de restaurare. … Aprinderea celor opt lumânări reprezintă simbolic ajutorul divin ceresc, lumina speranţei, dar şi lumina dorinţei împlinite … pentru restaurarea acestui edificiu încărcat de spiritualitate şi istorie a comunităţii evreieşti din România”. De asemenea, prelatul român a exprimat dorinţa de continuitate, bazată pe ,,înţelegere reciprocă şi cooperare”, ,,bogăţie spirituală comună”, izvorâtă din Legea dată de Moisi, psalmi şi prooroci.

 

Evenimente şi atacuri împotriva Naşterii Domnului 2014: iesle în biserici ortodoxe, proteste împotriva ieslei în spaţiu public în lumea occidentală, proteste ale organizaţiei FEMEN, cine finanţează FEMEN, campanii ale ateilor, aranjamente ale sataniştilor, concert de Hanuka şi Crăciun, creştini şi musulmani împreunăEcumenism 89 15

○ Pentru al cincilea an consecutiv, biserica Sfinţii Haralambie şi Antonie din Krya Iteon, cartier din partea sudică a oraşului Patras, Grecia, a creat o scenă impresionantă de Naşterea Domnului. Nu este vorba de o icoană, ci de o preluare a ideilor catolice de a aranja ieslea Naşterii Mântuitorului cu statui.

Nu este nici primul caz, nici cel mai important. Chiar în Catedrala Hristos Mântuitorul din Moscova (foto) se amplasează de Naşterea Domnului o iesle cu personaje.

 

○ Ceea ce la ortodocşi abia apare, la catolici deja este pe cale de dispariţie, din cauza protestelor seculariştilor. Anul acesta, în Franţa, ieslea a stârnit controverse, polemici şi hotărâri judecătoreşti. În Vandeea, preşedintele Consiliului Regional, Bruno Retailleau, a anunţat că va face recurs faţă de hotărârea tribunalului administrativ din Nantes, care i-a cerut să demonteze scena Naşterii instalată ca în fiecare an în holul clădirii Consiliului.

La Beziers, Herault, primarul Robert Menard susţinut de Frontul naţional a declarat că nu are intenţia de a demonta ieslea din primărie, în ciuda îndemnurilor serviciilor statului care au cerut respectarea ,,dispoziţiilor constituţionale şi legislative care garantează principiul laicităţii”. Federaţia Gândirea Liberă a avertizat că va sesiza jurisdicţia administrativă. În aceeaşi situaţie se află primăria din Melun, Seine-et-Marne, unde ieslea din primărie face obiectul unui recurs.

Dezbaterea este aprinsă, unii politicieni susţin că ,,laicitatea nu trebuie să ucidă cultura, rădăcinile şi tradiţiile noastre” sau că ,,francezii nu înţeleg deloc această exigenţă a unei laicităţi stupide, închise”. Deputatul socialist musulman Malek Boutih a declarat: ,,Când eram copil, erau iesle aproape peste tot. Era o sărbătoare, nu o agresiune împotriva religiei părinţilor mei, nici un prozelitism catolic. Să ne destindem un pic !”

 

○ Feministele de la organizaţia FEMEN, celebră în lume pentru acţiunile sale anti-religioase, nu s-a dezminţit nici de Naşterea Domnului 2014. Ele au comis mai multe atacuri brutale împotriva credincioşilor.

Pe 2 decembrie 2014, două activiste ale organizaţiei au devastat scena Naşterii Domnului amplasată în Piaţa Mare din Bruxelles. Ele au lovit personajele biblice cu bastoane de cauciuc.

Pe 21 decembrie 2014, o altă activistă a profanat Biserica Madeleine din Paris ca răzbunare pentru faptul că o colegă a ei a fost condamnată la o lună de închisoare cu suspendare pentru profanarea aceleiaşi biserici în urmă cu un an.

De Naşterea Domnului, activista FEMEN Iana Jdanova şi-a dezgolit pieptul, pe care scria ,,Dumnezeu este femeie”, şi s-a repezit la statueta Pruncului Iisus din scena Naşterii amplasată în faţa Bazilicii Sfântul Petru de la Vatican. Personalul de securitate al Vaticanului a prins-o şi a recuperat statueta.

Pe site-ul organizaţiei FEMEN, care pretinde că este atee, anti-prostituţie, pro-avort, pro-homosexualitate şi anti-religie, s-a afirmat că isprava Ianei Jdanova face parte dintr-o campanie pro-avort: ,,FEMEN deschide o vânătoare pentru pruncii din Betleem în campania anti-clericală ‘Masacrul Inocenţilor’. Campania este dedicată criticării poziţiei de secole a Vaticanului faţă de drepturile femeilor asupra propriului trup şi funcţiei reproductive”.

 

Unii jurnalişti au început să-şi pună întrebări mai serioase privind organizaţia FEMEN. Aceasta a fost înfiinţată în 2008 la Kiev şi se recomandă ca o mişcare socială studenţească, dar are posibilităţi financiare pentru a deschide filiale la Rio de Janeiro, Londra, Frankfurt, Paris sau Tel Aviv.

Jurnaliştii italieni de la publicaţia Il Foglio au demarat o investigaţie şi au descoperit că fiecare activist din cadrul acestei organizaţii are un salariu de 1.000 euro pe lună, iar liderii au peste 2.500 euro. Pentru acţiunile săvârşite, mai ales în Europa occidentală, activistele primesc câte 1.000 euro pe zi.

Una dintre persoanele care s-au aflat în spatele înfiinţării organizaţiei a fost omul de afaceri american de origine evreiască Jed Sunden, care le-a sprijinit financiar pe activiste. Însă misterul finanţării continuă, mai ales că în iunie 2014, FEMEN anunţa că miliardarul George Soros s-a supărat şi nu va mai finanţa proiectul, deoarece organizaţia a hotărât să deschidă o filială în Israel.

 

○ De Naşterea Domnului, grupul Ateii Americani au amplasat pe panourile publicitare reclame anti-Crăciun. Acestea înfăţişează o fetiţă scriindu-i o scrisoare lui Moş Crăciun: ,,Dragă Moşule, tot ce vreau de Crăciun este să nu mă duc la biserică ! Sunt prea mare pentru poveşti”. Este primul an în care grupul şi-a amplasat reclamele în zonele religioase din Statele Unite ale Americii.Ecumenism 89 16

La lansarea campaniei, David Silverman, preşedintele grupului, a afirmat: ,,Adulţii de astăzi nu au obligaţia de a crede minciunile în care au crezut părinţii lor. Este bine să admiţi că părinţii tăi au greşit despre Dumnezeu şi este bine să spui copiilor tăi adevărul”.

În Jackson, Mississippi, organizaţia nu a reuşit să închirieze nici un panou publicitar, pentru că firma de închiriere s-a temut de reacţia comunităţii. ,,Acest lucru arată cât de multă nevoie este de educaţie şi activism din partea ateilor în Sud”, a spus Danielle Muscato, purtătorul de cuvânt al grupului.Ecumenism 89 17

 

○ Anul acesta, în perioada Naşterii Domnului, clădirea Capitoliului din Lansing, Michigan, va găzdui două aranjamente de sărbători: unul tradiţional creştin şi unul al Templului satanic. Templul satanic a primit aprobare oficială pentru aranjament după ce legislatorii au consultat biroul procurorului general. Aranjamentul prezintă un şarpe şi are mesajul: ,,Cel mai mare dar este cunoaşterea”.

Jex Blackmore, directoarea filialei Templului satanic din Detroit, spune că aranjamentele non-creştine s-ar putea răspândi. ,,Am inspirat mult entuziasm şi alte filiale ale Templului satanic se gândesc la posibilitatea de a expune aranjamente în ţară. Este un pic cam târziu anul acesta, dar cred că anul viitor vom vedea mult mai multe aranjamente satanice”.

Un aranjament similar, care îl înfăţişa pe Lucifer căzând în flăcările iadului, a fost expus în Capitoliul din Florida. El a fost vandalizat de o femeie care a fost prinsă de poliţie.

 

○ Pe 21 decembrie 2014, Primăria Caransebeş împreună cu Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România, Episcopia Caransebeş şi Comunitatea Evreilor Lugoj – Obştea Caransebeş au organizat un ,,Concert de Hanuka şi Crăciun” la Sinagoga Caransebeş. În cadrul acestuia Corul Episcopiei Caransebeş a interpretat cântece tradiţionale evreieşti şi colinde.Ecumenism 89 18

Pe 26 decembrie 2014, Mitropolitul Andrei al Clujului, episcopul greco-catolic Florentin Crihălmean şi episcopul catolic Kovacs Gergely au participat, în Catedrala ortodoxă Adormirea Maicii Domnului, la un concert ecumenist de colinde. După recitalurile corurilor prezente, prelaţii au adresat credincioşilor cuvinte de învăţătură.

În perioada 20 decembrie-4 ianuarie, Asociaţia Civică ,,Pentru Constanţa” în parteneriat cu Arhiepiscopia Tomisului şi Muftiatul Cultului Musulman din România a organizat primul Festival al Iernii din municipiu, eveniment care face parte din seria de activităţi dedicate comunităţii sub egida ,,Constanţa altfel”. Din programul festivalului au făcut parte concerte de colinde susţinute de Corala Arhiepiscopiei Tomisului şi spectacole ale ritului musulman. Ca simbol al bunei convieţuiri pe tărâmul Dobrogei, creştinii şi musulmanii au sărbătorit împreună Naşterea Domnului Iisus Hristos şi naşterea profetului pe 2 ianuarie.

 

Ioan Palea

 

Articol apărut în ,,Catacombele Ortodoxiei”, nr. 89/ianuarie-februarie 2015