Consecinţele descreştinării aduc societatea contemporană în impas

Articol publicat de agenţia catolică de ştiri Zenit, 13 noiembrie 2004

 

Londra, 13 noiembrie 2004. Luna trecută, în presa engleză s-au stârnit valuri la ştirea că Marina Regală Britanică a permis oficial, pentru prima oară, practicarea satanismului în rândul personalului său. Potrivit unei relatări din cotidianul The Telegraph, din data de 24 octombrie, Marina Regală îi dă dreptul lui Chris Cranmer, tehnician naval care lucrează pe fregata britanică Cumberland, să săvârşească ritualuri sataniste la bordul navei. De asemenea, dacă va muri la datorie, lui i se va face o înmormântare oficiată de Biserica lui Satan.

În plus, Cranmer a înaintat o petiţie către Ministerul Apărării în care cere ca satanismul să fie trecut în rândul religiilor recunoscute oficial de forţele armate. Potrivit cotidianului The Telegraph, Biserica lui Satan a fost întemeiată în San Francisco, în 1966, de către Anton Szandor LaVey, autorul ,,Bibliei satanice”.

Articolul citează afirmaţia unui purtător de cuvânt al Marinei Regale, care a declarat că credinţele neconvenţionale ale lui Cranmer nu vor cauza probleme la bordul navei. ,,Marina Regală oferă şanse egale angajaţilor ei şi nu opreşte pe nimeni de la a avea propriile valori religioase”, a spus el.

Într-un comentariu din ziarul scoţian din 26 octombrie, Bruce Anderson susţine că autorităţile navale i-au dat cale liberă lui Cranmer, pentru că s-au temut de o acţiune judecătorească de lungă durată care ar fi putut să se sfârşească la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului de la Strasbourg, costând milioane de lire sterline. Guvernul, spune el, este vinovat pentru ,,îngăduirea plină de teamă ca o cultură legală, bazată pe drepturi, să invadeze forţele armate”.

Într-un articol publicat pe 27 octombrie în Sydney Morning Herald, Sophie Masson analizează implicaţiile acestui fapt în plan religios. Biserica lui Satan, scrie ea, afirmă că ,,noi suntem proprii noştri zei”. Mai mult, ea susţine că toate păcatele tradiţionale sunt virtuţi, în vreme ce virtuţile creştine sunt doar ipocrizie, iar altruismul un mit.

,,Cel mai înfricoşător lucru este că societatea noastră pare să se fi desprins într-atât de mult de sensul ei încât nu mai ia în serios nici măcar ,,cărămizile” din care este construită cultura sa”, a adăugat ea. ,,A te închina principiului răului însuşi echivalează cu a-l invita în viaţa ta şi în vieţile celor din jurul tău, adesea într-un mod neprevăzut şi înspăimântător”.

 

Declin în credinţă

Recunoaşterea de către marină a satanismului este doar un aspect dintr-o serie de noi evenimente care vădesc declinul creştinismului în Marea Britanie. Astfel, pe 18 august a.c., ziarul The Independent a publicat amănuntele unui raport al Ministerului de Interne al Marii Britanii care demonstrează că în timp ce majoritatea britanicilor albi se numesc încă pe ei înşişi creştini, în practică, religia joacă un rol puţin important în vieţile lor.

Sondajul, efectuat pe 15.500 subiecţi, a arătat că 74 % dintre cei intervievaţi au afirmat că sunt creştini. Însă, întrebaţi ce consideră a fi important pentru identitatea lor, doar 17 % dintre creştinii albi au recunoscut religia ca importantă, după alţi factori, precum familia, munca, vârsta, educaţia, sexul, venitul şi clasa socială. Spre deosebire de aceştia, printre britanicii de culoare, dintre care 70 % au recunoscut că sunt creştini, religia a fost a treia pe listă, în vreme ce asiaticii au plasat-o pe locul al doilea, după familie.

De asemenea, sondajul a vădit slaba credinţă a tinerilor creştini. Astfel, numai 18 % dintre creştinii cu vârste cuprinse între 16-24 ani au considerat că religia lor este importantă. În schimb, printre tinerii aparţinând altor grupuri: 74 % dintre musulmani, 63 % dintre cei de religie sikh, 62 % dintre hinduşi au afirmat că religia este importantă pentru ei.

Ulterior, pe 4 noiembrie a.c., The Times a publicat detaliile unui alt studiu care dovedea declinul grav al religiei tradiţionale şi apariţia misticismului. Studiul, realizat de doi specialişti în religie de la Universitatea Lancaster, Linda Woodhead şi Paul Heelas, a analizat oraşul Kendal din Cumbria, care are 28.000 de locuitori.

În cartea lor, ,,Revoluţia spirituală”, care conţine rezultatele cercetării lor, cei doi universitari constată că numai 7,9% din populaţia oraşului merge în prezent la biserică, în comparaţie cu 11% cu două decenii în urmă.

De asemenea, cei doi autori au remarcat că fenomenul numit de ei ,,activitate holistică”, deşi este încă destul de limitat, se răspândeşte cu repeziciune. În prezent, 1,6 % din populaţia oraşului şi împrejurimi este implicată în diferite feluri de activitate holistică. În anii ’90, creşterea numărului celor implicaţi a fost rapidă, şi, dacă tendinţa actuală se păstrează, în următorii 30 de ani activităţile holistice vor deveni forma religioasă dominantă.

Unele comentarii citate de studiu relevă nemulţumirea faţă de ideea de a se ţine predică şi o preferinţă pentru descrierea nevoilor religioase într-un limbaj psihologic. Dar articolul din The Times îl citează, de asemenea, pe reverendul Brian Maiden, de la Biserica Evanghelică Parr Street din Kendal, care crede că liberalismul creştinismului i-a îndepărtat pe oameni. ,,Britanicilor li s-a inoculat o formă moartă, blândă de creştinism, care le-a creat rezistenţă faţă de adevăratul creştinism”, a spus el. ,,Creştinismul a fost diluat cu filozofie umană. Oamenii vor să li se spună ce să facă şi cum să facă”.

 

Ocultismul câştigă teren

Marea Britanie nu este singura ţară care are această tendinţă către ocultism şi spiritualităţile alternative. În Statele Unite ale Americii, de pildă, sărbătoarea Halloween continuă să crească în popularitate, relatează Los Angeles Times din 11 octombrie a.c..

Deşi mulţi oameni sărbătoresc Halloween doar la un nivel superficial, articolul notează că se estimează că vânzările la produsele de Halloween din acest an vor creşte cu 5,4 %, faţă de cele de Crăciun, 4,5 %. Potrivit Los Angeles Times, Federaţia Naţională a Comerţului apreciază că americanii vor cheltui, în acest sezon, mai mult de 3 miliarde de dolari pentru produse de Halloween.

La un nivel mai profund, ştirile despre influenţa druidică în sânul Bisericii Episcopaliene au atras atenţia. Potrivit Washington Times din 1 noiembrie, ,,euharistia acordată de o femeie” şi un ,,rit de divorţ”, ambele druidice, postate pe site-ul oficial al Bisericii Episcopaliene, au stârnit indignarea unor credincioşi ai acestei Biserici. Riturile au fost îndepărtate de pe site după ce la sediul central al bisericii au început să sosească plângeri.

La scurt timp după aceasta, pe 5 noiembrie, publicaţia Philadelphia Inquirer anunţa că doi preoţi episcopalieni, soţ şi soţie, reverend Glyn Ruppe-Melnyk şi reverend William Melnyk, au demisionat din conducerea unei societăţi druidice locale. Dioceza Episcopaliană a Pennsylvaniei ar putea lua măsuri disciplinare în ce-i priveşte. Potrivit articolului din ziarul citat, vreme de aproape patru ani, în vreme ce au condus parohiile din Malvern şi Downingtown, ei au fost, de asemenea, ghizi spirituali pentru druizii locali.

Un alt semn al influenţei crescânde a grupurilor necreştine este răspândirea Wicca. Termenul poate acoperi o multitudine de practici, însă Wicca este parte a unui neo-păgânism care implică închinarea la diferiţi zei şi uneori practicarea vrăjitoriei. Potrivit unui articol de pe site-ul Belief Net, ,,Adolescenţii păgâni”, scris de Christine Wicker, Wicca devine din ce în ce mai populară printre adolescenţi.

Răspândirea sa este încurajată de interesul contemporanilor pentru ocultism, ca şi de uşurinţa cu care informaţiile despre aceste grupuri pot fi propagate prin Internet. Încercările de a estima numărul adepţilor Wicca nu s-au bucurat de prea mult succes, potrivit datelor publicate pe site-ul consultanţilor în materie de toleranţă religioasă din Ontario. În Statele Unite ale Americii, estimările cu privire la numărul lor variază de la un minimum de 2.000 la un maximum de 5 milioane.

 

Moartea moralităţii

Lăsând deoparte ce înseamnă declinul creştinismului din punct de vedere religios, cartea ,,Moartea ciudată a Britaniei morale”, de Christie Davies, publicată la începutul acestui an, şi-a îndreptat atenţia către consecinţele sociale ale acestui fenomen.

Cartea schiţează o imagine a ceea ce el numeşte declinul ,,Britaniei respectabile” – creşterea numărului de crime, a folosirii drogurilor, a fărădelegilor, avorturilor, homosexualităţii etc – şi îl corelează cu influenţa din ce în ce mai scăzută a moralităţii creştine. În ultimele câteva decenii, în special din anii ’50, valorile morale insuflate odinioară prin instituţii precum şcolile duminicale au fost înlocuite cu o atitudine secularizată de minimalizare a prejudiciilor, fără a se ţine seama de consideraţii morale.

Recunoaşterea dreptului unei persoane de a practica satanismul poate fi ignorat ca fiind un incident nesemnificativ. Dar, de asemenea, poate fi privit ca simptomatic pentru o societate care se descreştinează cu repeziciune, proces care atrage după sine multe surprize neplăcute.

 

Articol apărut în ,,Catacombele Ortodoxiei”, nr. 33/ianuarie-februarie 2007