Cine e online?

Avem 24 vizitatori și nici un membru online

 

 

Câteva articole despre Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România (VI)

de David

 

Se pare că nu doar presa din Moldova a vorbit despre sărbătorile pe stilul vechi. Te-ai fi aşteptat ca aproape doar în Moldova să se vorbească despre stilul vechi, din cauza ucrainenilor, a vecinătăţii cu basarabenii, ruşii etc. Dar iată că şi în alte regiuni ale ţării s-a scris despre noi.

 

 

 

 

 

Câteva ştiri vehiculate pe site-uri cu audienţă mare

www.noutati-ortodoxe.ro

7 ianuarie 2009, Ajunul Crăciunului după calendarul iulian necorectat

(aici)

Ştire dată pe www.basilica.ro, cu precizarea sursei: http://radio.trinitas.ro/, prin care se anunţă că 6 ianuarie este ajunul Crăciunului pentru creştinii ortodocşi de rit vechi. Mă întreb dacă nu cumva se încearcă o intoxicare a oamenilor cu ideea că cei care sunt pe vechi sunt lipoveni, fiindcă foarte arareori găseşti scris ,,ortodocşi de stil vechi”. Or, ignoranţa a atins cote năucitoare.

Este interesantă exprimarea ,,calendarul iulian necorectat”, n-am mai întâlnit-o până acum.

 

 

www.lacasuriortodoxe.com

6 ianuarie 2009, Mâine românii din Timoc vor sărbători Crăciunul pe stil vechi

(aici)

 

O ştire scurtă despre prăznuirea Naşterii Domnului la biserica românească din Maliniţa.

 

 

www.realitatea.net

8 ianuarie 2009, Creştinii ortodocşi au sărbătorit Crăciunul în rit vechi

(aici)

Articolul are un intro în care afirmă că ,,peste un milion de români adepţi ai Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi s-au distrat cu lăutari, au mâncat produse tradiţionale şi au dansat până în zori”. Fraţilor, noi nici nu petrecem cu lăutari, nici nu avem habar despre ce produse tradiţionale ar putea fi vorba – mâncăm ce mănâncă tot românul de Crăciun: sarmale, cozonac – şi nici nu dansăm până în zori ! Ne ducem la biserică şi acolo nu se dansează ! Nici acasă nu ne ţinem de astfel de petreceri, că nu sunt creştineşti.

După ce în intro spune că ,,peste un milion de români”, când intră în subiect scrie: ,,sute de ucraineni, ruşi şi moldoveni”, adică basarabeni. Păi, sau sunt români de aici din România, sau sunt de diverse naţionalităţi care au venit să petreacă sărbătorile în Poiana Braşov şi prin alte staţiuni ! Şi sau este un articol despre Crăciunul ortodox de stil vechi, sau este despre cum s-a petrecut pe nu ştiu unde. Cică: ,,Distracţie maximă şi la Sinaia. Peste 800 de turişti şi-au spus Crăciun fericit şi au dansat până la epuizare”. Halal articol ...

 

 

 

 

Ardealul şi MaramureşulVezi Galerie Articol

 www.napocanews.ro

13 ianuarie 2009, ,,Stil nou” şi ,,stil vechi” în calendarele ortodoxe

(aici)

Este articolul apărut în Lumina, preluat de NapocaNews. Este aceeaşi poză cu credincioşii stând în picioare în biserică. Oricine ne-a vizitat vreodată, îşi dă seama imediat că acea imagine nu este din bisericile noastre. Au pus şi cei care au scris articolul ce imagine le-a căzut în mână.

 

 

www.graiul.ro

6 ianuarie 2009, Crăciunul pe stil vechi, sărbătorit în stânga şi dreapta Tisei

(aici)

Un articol din Graiul Maramureşului, despre cum sărbătoresc Naşterea Domnului ucrainenii din Maramureş şi românii din dreapta Tisei. Aici pomeneşte de ,,milioanele de ortodocşi şi greco-catolici de rit vechi din lume”. Iarăşi rit vechi ! Presupun că greco-catolicii din Ucraina – care s-au ‘născut’ printr-un fenomen asemănător cu cei de la noi, adică prin constrângerea ortodocşilor să treacă la catolicism – au păstrat calendarul vechi, fiindcă se află printre ortodocşi de stil vechi.

Apoi, vine din nou povestea cu felurile de mâncare. Presupun că este o caracteristică a ucrainenilor. Uite ce spune o femeie: ,,De Crăciunul tânăr, am fost la colindat la neamurile soţului, care sunt români. Acum vin ele la noi”. Adicătelea, Crăciunul tânăr o fi Crăciunul pe nou, iar ea este ucraineancă şi soţul român, eventual pe nou. E frumos cum vorbesc: la litie spun litea sau lite, la colindat spun Viflaimul – adicătelea Betleem în vorbirea mai veche, că este şi un colind frumos care se numeşte ‘La Viflaim, colo jos’. Dar se pare că Viflaimul este un fel aparte de colindat, că ei vorbesc şi de colindat şi de viflaimuri, ca de două lucruri distincte: ,,Colindatul se continuă şi în prima zi de Crăciun şi se gată a doua zi. În aceste zile aşteptăm şi viflaimurile”.

Scrie în articol că ar fi şi ortodocşi pe stil nou în Transcarpatia, dar cea mai mare parte sunt sau pe vechi, sau greco-catolici. Sunt 13 localităţi româneşti în dreapta Tisei, după spusele lor, şi toate au biserici, chiar câte două, una ortodoxă şi una greco-catolică.

 

 

www.sighet-online.ro

6 ianuarie 2009, Crăciunul pe stil vechi, sărbătorit în stânga şi dreapta Tisei

(aici)

Acelaşi articol de mai sus, preluat de sighet-online.ro

 

 

www.adevarul.ro

6 ianuarie 2009, Crăciunul pe stil vechi, în Maramureş

(aici)

O imagine cu măscărici din ăştia de se agită de sărbători, caracteristici plaiurilor maramureşene, dar care nu au nici o legătură cu stilul vechi. Sunt frumoase unele obiceiuri din moşi-strămoşi, dar multe dintre ele nu au treabă cu credinţa ortodoxă. În fine, jurnaliştii din ziua de astăzi nu mai au nici ei nici o treabă cu a scrie articole din care să afli ceva cât de cât real şi util.

Fireşte, şi în acest articol este vorba tot despre ucraineni şi obiceiurile lor: măscăricii din imagine se numesc ,,Bondroşi” şi ,,îşi scutură clopotele şi talăngile pentru a alunga spiritele rele”; felurile de mâncare, aici în număr de 9; legarea picioarelor mesei cu lanţuri până la Bobotează (cine a mai auzit de aşa ceva ?), ş.a.m.d.. Obiceiuri la limita cu păgânismul !

 

 

 

 

Un articol răzleţit prin Oltenia

Gazeta de Sud – cotidian al oltenilor de pretutindeni

13 ianuarie 2009, Revelion pe stil vechi în această noapte

(aici)

Foarte interesant, n-am mai auzit până acum de revelion pe stil vechi. Dar, probabil, noi, românii, nu obişnuim să sărbătorim vreun revelion, dar pe la ruşi, ucraineni şi sârbi pare să existe acest obicei. Pentru cei care trăiesc în Biserică, ziua de 1 ianuarie nu semnifică nici un An Nou, ci Tăierea împrejur a Domnului şi praznicul Sfântului Ierarh Vasilie cel Mare. Intrăm într-un nou an, într-adevăr, dar din punct de vedere civil. Altfel, Anul Nou bisericesc este la 1 septembrie.

După ce face o mică introducere, începe şi acesta cu obiceiurile de tot felul şi sfârşeşte cu felurile de mâncăruri ...

Zici că sunt trase la xerox.

 

 

 

 

Câteva articole din cotidienele de largă circulaţie

www.libertatea.ro

7 ianuarie 2009, Credincioşii ortodocşi de stil vechi sărbătoresc Crăciunul

(aici)

Articolul are un intro interesant: ,,Credincioşii ortodocşi de rit vechi – ruşii lipoveni, ucrainenii din Dobrogea, basarabenii şi sârbii din Banat – sărbătoresc azi Crăciunul, în timp ce ortodocşii de calendar nou îl prăznuiesc pe Sfântul Ioan Botezătorul, încheind astfel ciclul sărbătorilor de iarnă”. Apoi începe să-i numere. Mai întâi spune că sunt peste un milion de credincioşi de stil vechi în România, şi peste 80 de biserici ale acestui rit. Dar fraza următoare este nemaipomenită: ,,Adepţii Bisericii Creştin-Ortodoxe de Stil Vechi de la noi din ţară sunt îndeosebi ruşi (8.914), lipoveni (29.774), armeni (1.780) şi sârbi (22.518)”. Nemaipomenit ! Să socotim şi noi: reies 62.986 de ortodocşi de stil vechi ! Unde sunt restul până la un milion ? Ca să nu mai spunem că armenii nu sunt ortodocşi, iar lipovenii sunt şi ei pe alăturea ! Ar rămâne doar ruşii şi sârbii, care sunt de fapt doar 31.432 de suflete !

Este fenomenal ! De ce nu spune că restul sunt români get-beget ?

 

 

www.evz.ro

4 ianuarie 2009, Vine Crăciunul pentru credincioşii de stil vechi

(aici)

Să vedem un alt articol. Se pare că autoarea acestui articol ne-a vizitat mânăstirea din Bucureşti şi a vorbit cu P.S. Flavian. În acest articol scrie că cei aproape un milion de credincioşi ortodocşi de stil vechi din România sunt chiar români, nu au alte naţionalităţi.PC. Despre noi pe internet 07

Mai scrie: ,,Pregătirile la mânăstire nu cunosc planificarea laică de dincolo de gardul de beton. „Obiceiurile culinare sunt ca ale credincioşilor tradiţionali. Nu este nimic deosebit. Doar mâncarea este de dulce. În schimb, la noi, în mânăstire, nu se consumă carne. Mari pregătiri nu avem decât să înfrumuseţăm biserica, să ne pregătim de orânduială şi de slujbă. În viaţa monahală, prea multe nu trebuiesc aranjate”, explică episcopul Flavian, înconjurat în chilia sa de icoane şi de cărţi de rugăciune” (în imaginea alăturată).

Fireşte, nici un articol despre sărbătorile celor de stil vechi fără ’tradiţionalele’ mâncăruri ! Aici scrie că 12 feluri de mâncare sunt aşezate pe masă în ajunul Crăciunului, în cinstea celor 12 apostoli.

Dar cât de mult pot semăna între ele aceste articole, şi cum se copiază unul pe celălalt, este ceva de speriat ! Mai jos scrie: ,,Singurul opozant al schimbării, mitropolitul Visarion Puiu, a fost exilat, murind la Paris”. Aceeaşi idee ca într-alt articol, de pe www.cuzanet.ro. După cunoştinţa mea, mitropolitul Visarion Puiu a fost implicat în unele dispute cu tentă politică, poate s-a opus şi unor reforme în sânul Bisericii, dar nu a avut tangenţe cu rezistenţa faţă de schimbarea calendarului. Însă numele lui este extrem de cunoscut, o fi trecut pe lângă urechile acestor jurnalişti şi, neştiind nimic altceva despre el, l-au asociat cu stilul vechi. Depinde de direcţia din care a bătut vântul în perioada 7-19 ianuarie 2009, cât au durat sărbătorile noastre !

 

 

www.intactimages.ro

(aici)

O ultimă postare mi-a atras atenţia. Un anume ziarist de la Jurnalul Naţional, Marin Raica, a postat pe un site nişte imagini de la mânăstirea noastră din Bucureşti. Din imagini nu se pricepe mare lucru: în prima este mânăstirea – o imagine luată de pe o stradă alăturată, următoarele 3-4 imagini sunt dinăuntrul bisericii şi sunt nefericite: nu sunt focalizate pe nimic aparte, nu se vede cine slujeşte, nici câţi credincioşi sunt în biserică, sunt întunecate, n-a folosit blitz, practic nu se pricepe mai nimic din ele. Ultima este ceva mai explicită: este fotografiată strana dreaptă, unde se văd vieţuitorii mânăstirii şi câţiva mireni şi în care se vede şi fresca din biserică.

Şi, ca să nu se desprindă de celelalte articole pe aceeaşi temă, Marian Raica scrie în dreptul imaginilor: ,,În România există peste un milion de adepţi ai Bisericii Ortodoxe de rit vechi, aceştia fiind îndeosebi ruşi, lipoveni, armeni şi sârbi”.

Fără cuvinte !