Câteva articole despre Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România (V)

de David


De multă vreme vroiam să spun ceva despre cum sunt reflectate sărbătorile şi hramurile noastre în presa românească, iar acum, la acest început de an, s-a ivit ocazia ideală de a face acest lucru. Ca urmare, am ‘răsfoit’ internetul să văd cum au fost primite Naşterea, Tăierea împrejur şi Botezul Domnului din acest an. Şi am observat câteva lucruri interesante.

Chiar m-am minunat de cât de multe ziare naţionale sau locale s-au găsit să scrie despre sărbătorile noastre. Nici nu se compară ce-am găsit anul acesta cu ce-am găsit în anii anteriori, nici măcar în 2008. Însă, alături de acest fenomen de răspândire a informaţiei, am observat un altul: extrem de proasta informare cu privire la stilul vechi. În aproape toate articolele pe care le-am citit am văzut că se vorbeşte despre lipoveni – care sunt de fapt ortodocşi de rit vechi, nu de stil vechi, ceea ce este cu totul altceva –, ucraineni şi sârbi, ortodocşii români de stil vechi fiind aproape inexistenţi. Dar să vedem împărţirea în ţară:


www.stirilocale.ro/vrancea/

7 ianuarie 2009, ,,Creştinii pe stil vechi se pregătesc de Crăciun”

(aici)

În articol alternează ritul vechi cu stilul vechi. La un moment dat scrie: ,,Creştinii ortodocşi de stil vechi respectă tradiţiile şi obiceiurile celor de stil nou, cu deosebirea că sărbătorile de iarnă sunt decalate cu 13 zile” – îţi vine să râzi, nu alta !


www.newspascani.com

8 ianuarie 2009, ,,Creştinii ortodocşi pe stil vechi celebrează Crăciunul în aceste zile”

(aici)

Şi aici alternează rit vechi cu stil vechi, probabil ziariştii cred că sunt cumva sinonime. Şi aici se subliniază faptul că la noi e la fel ca pe stilul nou. Ziariştii nu prea au habar de cum e la noi.


www.cuzanet.ro

8 ianuarie 2009, ,,Crăciunul pe stil vechi la Iaşi”

(aici)

O atmosferă de basm în articol, care nu-şi are locul. Este vorba despre o sărbătoare creştinească, nu de poveşti pentru copii. Se vorbeşte de parcă noi cine ştie ce-am fi, nu se ştie cu siguranţă încă care este originea noastră ... Fraze precum ,,Singura biserică din Iaşi, Sfânta Parascheva de pe strada Sf. Lazăr se agaţă de credinţă şi de dogma creştină încă din 1990 când a început să găzduiască slujbe de stil vechi”. Păi, de aici rezultă că biserica din Iaşi ar fi existat şi înainte de noi şi doar după 1990 a găzduit slujbe de stil vechi. Aceea este biserica noastră ! Noi am construit-o, nu exista nimic acolo înainte de a veni noi ! Ce bazaconii.

Din nou se precizează că noi avem aceleaşi obiceiuri la sărbători şi tradiţii cu cei pe nou, după care pomeneşte obiceiurile culinare. Apoi vorbeşte despre faptul că în post în toate sâmbetele şi duminicile s-a mâncat peşte şi s-a dezlegat la vin şi untdelemn, de parcă asta ar fi ceva nou. Poate pentru cel care a scris articolul ... care habar n-are de cele bisericeşti !

Urmează un subtitlu ,,Credincioşii de stil vechi ... o minoritate” şi urmarea: părintele Vasile din Iaşi a oferit câteva date reporterului, date pe care reporterul nu a ştiut să le pună prea bine în cuvinte. Cică un grup de astrologi – se pare că ziaristul nu cunoaşte diferenţa dintre astrolog şi astronom ... – în frunte cu Lui Giolilio, pe care-l cheamă de fapt Luigi Lilio ... şi aşa mai departe. Apare şi numele mitropolitului Visarion Puiu, despre care se spune că a fost singurul opozant al schimbării calendarului. I-o fi spus părintele numele unora dintre opozanţi schimbării calendarului, dar omul a uitat ...


www.monitorulsv.ro/local/

5 ianuarie 2009, ,,De Crăciun, peste 500 de ortodocşi de stil vechi sunt aşteptaţi la Mânăstirea Slătioara”

(aici)

Povesteşte şi aici, ca şi în articolul de mai sus cu părintele Vasile de la Iaşi, că preotul merge cu icoana Naşterii Domnului din casă în casă la credincioşi şi vesteşte Naşterea Domnului. Nu înţeleg de ce scriu aşa ceva – li se pare ciudat, inedit ? Sau oamenii ăştia care scriu habar n-au de credinţă şi Biserică, sau nu ştiu cu ce să-şi mai umple articolele, şi aşa slăbuţe ?

Apoi, apare un subtitlu: ,,12 feluri de mâncare, la venirea preotului cu icoana”. Asta-i pură invenţie ! Preotul vine cu ajunul şi poate omul vrea să-l ospăteze un pic şi să-l odihnească, dar ce ?, îi oferă 12 feluri de mâncare de post ?

O altă propoziţie aiurea: ,,Toate slujbele se oficiază în limba română şi ne aşteptăm să vină multă lume la biserică !” Asta-i ce a reţinut reporterul din ce-a spus P.S. Ghenadie al nostru ? Şi mă întreb: prea sfinţitul a spus asta, fireşte, fiindcă a fost întrebat de reporter. Adică reporterul acela nu ştia că suntem români ?

Apoi vine cu comuna Ulma, unde sunt ucraineni, da, şi se merită precizat că slujba se face în limba română, doar că unele pasaje se citesc în ucraineană. Apoi vorbeşte şi de Brodina, unde sunt tot ucraineni.


www.ziaruldebacau.ro

7 ianuarie 2009, ,,Creştinii pe stil vechi serbează astăzi Crăciunul”

(aici)

La sfârşitul articolului, este un comentariu în care se află un link către site-ul mitropoliei noastre. Este un articol scris de P.S. Sofronie Suceveanul către arhimandritul Timotei Aioanei, în care prea sfinţitul îl mustră că ascunde oamenilor adevărul.


www.ziarullumina.ro

13 ianuarie 2009, ,,‘Stil nou’ şi ‘stil vechi’ în calendarele ortodoxe”

(aici)

E o poză cu nişte credincioşi în biserică, dar mă îndoiesc că e din vreuna din bisericile noastre. La noi nu stau credincioşii aşa în genunchi ... Aceia sunt sau lipoveni, sau ucraineni.

O discuţie destul de amănunţită pentru un articol de ziar între autorul articolului, diaconul George Aniculoaie, şi domnul Nicolae Preda, doctor în teologie liturgică. O ia de la început cu ce înseamnă calendarul, ce calendar aveau dacii – de parcă ar avea vreo relevanţă în contextul dat – şi ajunge la momentul ,,Câte tipuri de calendare au apărut în creştinism ?” Este cumplit ! Oamenii ăştia nu-şi mai schimbă nici după secole minciunile şi aburelile. Ce scrie ? Vorbeşte de calendarul gregorian, apărut prin reforma din 1582, şi apoi vorbeşte de calendarul iulian aşa:

,,Bisericile ortodoxe care nu au acceptat „reforma gregoriană“ din sec. al XVI-lea, din motive de ordin confesional, au menţinut mai departe calendarul neîndreptat (adică calendarul iulian, alcătuit la anul 46 a. Hr. de astronomul alexandrin Sosigene, la cererea împăratului Iuliu Cezar, de unde şi denumirea de calendarul iulian), care de aici înainte se va numi şi „stil vechi“ sau „ortodox“, prin opoziţie cu cel gregorian, numit şi „stil nou“ sau „catolic“. În fine, calendarul îndreptat va purta, potrivit recomandării Congresului interortodox de la Constantinopol din 1923, şi denumirea de „calendarul neo-iulian“ sau „constantinopolitan“.

Deci minte ! De ce nu spune nici o vorbă despre faptul că Sfinţii Părinţi au alcătuit aşa-zisul calendar iulian pe care-l folosim noi, ortodocşii de stil vechi, astăzi ? Şi toată minciunăria aceasta că de atunci calendarul iulian se va numi de stil vechi sau ortodox … ? Nu are dreptate P.S. Sofronie să-i mustre că propovăduiesc doar minciună şi înşelătorii de tot felul, şi nu se mai potolesc cu chestiile astea ? Oricine citeşte un pic despre calendar află că el a fost aşezat precum este astăzi la Sinodul Ecumenic I de la Niceea …

Şi mai jos, nu suflă o vorbă despre faptul că Sfinţii Părinţi au rânduit într-un anume fel calendarul bisericesc, care nu este cel iulian întocmit de Sosigene, ci o combinaţie între calendarul iulian şi cel evreiesc, aşezat de Moisi, Văzătorul de Dumnezeu.

Apoi vorbeşte şi cu diaconul Eugeniu Rogoti, care s-a născut şi a trăit în Republica Moldova şi care spune că în afara celor 13 zile nu există nici o diferenţă între cele două calendare. Dar cum ar putea spune adevărul ? Cum ar putea recunoaşte că ei rup an de an ciclul liturgic, fură 13 zile de după Postul Mare şi le introduc înaintea Postului Mare, ca să vină cu Paştele odată cu noi, că altfel se fac de râs că nu le vine Sfânta Lumină după Pascalia lor iuliano-gregoriano-îndreptată. Şi se duce de râpă Postul Sf. Apostoli şi uneori nu mai ştiu nici ei cum curge rânduiala liturgică …

Iar basarabenii ne-au dovedit cu vârf şi îndesat cam câtă credinţă le-a mai rămas după atâţia ani de trai sub cizma rusului.

Spre sfârşit este strecurată încă o şopârlă: „De aceea, consideră că aceasta, îndreptarea calendarului, nu este o hotărâre justificată teologic sau religios. De acum nu se mai pune problema asta. De altfel nici nu este o problemă în mintea oamenilor şi a preoţilor”. Păi, dacă credeţi că nu este nici o problemă în mintea oamenilor înseamnă că sunteţi îndoctrinaţi, nu glumă, şi căutaţi să-i îndoctrinaţi şi pe alţii, căci cu asta se ocupă acest cotidian pseudo-creştin Lumina. Mai bine spus, Întunericul !

Fraţilor, luaţi şi căutaţi adevărul. Aveţi răbdare şi scotociţi bine scrierile vechi. Ca să vă chivernisiţi cum se cuvine sufletul, după cât de nepreţuit este înaintea lui Dumnezeu. Şi să nu vă aflaţi fără de răspuns înaintea Mântuitorului.