Cine e online?

Avem 40 vizitatori și nici un membru online

Câteva articole despre Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România

de David


Pe internet nu se găseşte prea multă informaţie despre Biserica Ortodoxă de Stil Vechi (BOSV). Cred că cine ar vrea să-şi facă o imagine despre această Biserică, nu prea reuşeşte. Sau cine ştie ? Cum cel mai adesea găseşti tot felul de scorneli pe seama celor de stil vechi, nu m-aş mira ca cei mai mulţi doritori să ne cunoască să aibă o imagine cu totul distorsionată.

De aceea, m-am gândit să ofer celor interesaţi câteva linkuri. O să îndrăznesc să spun şi două vorbe despre ele.


1. Pe www.orthodoxwiki.org se găseşte un articol despre Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România (BOSVR), la adresa: click aici

Informaţie concisă, în cea mai mare parte adevărată. Să zicem că micile aspecte în care nu concordă cu realitatea nu aduc atingere imaginii noastre.

(Pentru cei interesaţi de astfel de amănunte: în Biserica noastră nu au existat emigranţi ruşi. De unde emigranţi ruşi pe teritoriul României ? Nu erau, iar dacă au mai fost câţiva, ei nu au avut cunoştinţă de existenţa BOSVR şi au ajuns în BOR. Un exemplu concludent este părintele Ioan Kulîghin, care a făcut parte din mişcarea Rugul Aprins. Sau altă informaţie eronată: Sfântul Glicherie a devenit conducătorul Bisericii în 1957. Dar mitropolitul Galaction Cordun, primul conducător al BOSVR a plecat la Domnul abia în 1959 !)


2. Obiectiv de Suceava a publicat în 2004 articolul ,,Ortodoxia este aceeaşi”, în care este un interviu cu P.S. Pahomie Vrânceanul. Articolul îl puteţi găsi la adresa: click aici

În ce priveşte afirmaţia de la începutul articolului: ,,Atunci, patriarhul Miron Cristea a învelit Sfânta Evanghelie într-un prosop, a pus-o pe pragul bisericii şi i-a îndemnat pe toţi episcopii să treacă. Toţi au făcut ascultare, în afară de trei, care au şi pus bazele Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi”, este prima oară când citesc despre un astfel de gest (de sorginte masonică) făcut de patriarhul Miron Cristea, ca şi de faptul că ar fi fost trei episcopi care au pus bazele BOSVR.

Poate, mai degrabă, această afirmaţie este o alegorie şi vrea să sugereze că ierarhii BOR au călcat în picioare Evanghelia Mântuitorului prin ceea ce au făcut, prin schimbarea calendarului Bisericii şi celelalte încălcări ale Tradiţiei Ortodoxe, nu puţine la număr. Iar cei trei să fie arhiereii Galaction Cordun, Glicherie Tănase şi Evloghie Oţa, care au fost toţi trei slujitori ai Bisericii oficiale (dar nu toţi arhierei ai ei) şi au părăsit-o pentru că a trecut peste cuvântul Evangheliei ...

În rest, articolul este un interviu cu P.S. Pahomie, care povesteşte despre perioada de început a BOSVR. Cine l-a cunoscut pe P.S. Pahomie, îi va recunoaşte cuvintele şi blândeţea şi se va bucura de aceste rânduri. Cine nu l-a cunoscut, poate face acum cunoştinţă, atât cât este posibil prin intermediul unui articol, cu cel care a fost un stâlp al Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi, pildă de vieţuire creştinească şi monahicească.


3. Pe www.synodinresistance.org puteţi găsi un articol scris de grecii de stil vechi la trecerea la cele veşnice a P.S. Pahomie Vrânceanul, la adresa: click aici


4. Adevărul a publicat un interviu cu alt arhiereu de-al nostru, P.S. Sofronie Suceveanul, în cadrul unui articol intitulat ,,Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România”, semnat Marius Vasileanu. Îl puteţi găsi la adresa: click aici

Articolul face parte dintr-un serial dedicat prezentării cultelor din România, iniţiat în februarie 2006. Penultimul articol din cadrul acestui serial este dedicat Bisericii Ortodoxe de Stil Vechi din România, iar ultimul Bisericii Lipoveneşti sau de rit vechi.

Este salutar faptul că autorul acestui serial ne-a introdus şi pe noi în această prezentare, în condiţiile în care nu suntem cult recunoscut de stat. Însă nu ştiu ce s-a întâmplat pe parcursul interviului luat Prea Sfinţitului Sofronie, pentru că pe măsură ce se îndreaptă spre final, autorul articolului face din ce în ce mai multe ironii …


5. Dar cine citeşte cele două articole publicate în Averea în toamna anului 2005 capătă o imagine de-a dreptul aberantă asupra Bisericii noastre ! Primul articol, ,,Biserica Ortodoxă Română, atacată din America” a apărut în Averea din 27 septembrie 2005 şi îl găsiţi la adresa: click aici

iar al doilea articol, ,,Mişcările separatiste accentuează criza din Biserica Ortodoxă Română” a apărut în Averea din 28 septembrie 2005 şi îl găsiţi la adresa: click aici

 

Ce scrie în primul articol ? Nici mai mult, nici mai puţin decât că cei care contestă autoritatea BOR s-au grupat într-o ,,coaliţie”, denumită Biserica Ortodoxă Liberă (BOL), din care ar face parte şi BOSVR. Mult se mai minte şi se manipulează informaţia în mass-media şi pe internet ! Alături de noi, în această straşnică coaliţie, sunt plasaţi cei de la Noul Ierusalim – cu care noi nu avem nici un fel de relaţii, decât cel mult ostile (chiar de curând ne-au băgat în seamă, prin articolul click aici) – şi disidenţa din Oastea Domnului – cu care, de asemenea, nu avem nici un fel de treabă, nici măcar nu cunoaştem ,,traiectoria” lor: ce preocupări, interese sau alte farafastâcuri au.

Apoi începe o întreagă poveste în care protagonişti sunt stiliştii, iar păpuşari ruşii ortodocşi din diaspora. Se merită menţionat faptul că, fiind departe de ei, noi nu am avut niciodată relaţii prea apropiate cu ruşii din diaspora: biserica noastră nu are parohii în străinătate, doar una sau două în Italia, şi asta doar în ultimii 2-3 ani - pentru că mulţi români pe stil vechi au ales să părăsească ţara şi să lucreze în Italia şi au cerut mitropolitului să-i ajute să aibă şi ei biserică acolo -, iar ruşii din diaspora nu prea au drumuri/treburi prin România, aşa că ierarhii celor două biserici nu s-au prea întâlnit, nici măcar preoţii, la un nivel mai mic.

Despre ce fel de sprijin intens ni se oferă astăzi nouă, stiliştilor – pentru că, după cunoştinţa noastră, noi, cei din BOSVR, suntem numiţi stilişti – din partea ruşilor din America nu avem nici cea mai vagă idee !!! Ceea ce înseamnă că este vorba despre diverşi alţi stilişti, care nu fac parte din Biserica noastră, iar numele Bisericii noastre este atras în această poveste scabroasă doar spre denigrare !

Spre final, se face o mică prezentare a Bisericii noastre. Nu înţeleg de ce se spune despre noi că după 1990 am avut o revenire surprinzătoare: era firesc ca lucrurile să se schimbe după 1990, să ne putem construi biserici, mânăstiri etc, pentru că până atunci, nici un pai nu am fost lăsaţi să mutăm dintr-un loc în altul ! Apoi scrie: ,,În anul 1997, Sinodul Mitropolitan al Moldovei a emis un act de anatemizare împotriva membrilor mişcării ,,Ucenicii Sfântului Ilie” şi, drept urmare, aceştia au trecut in corpore la Biserica stilistă”.

Păi, ce legătură are această informaţie cu noi ? Sinodul Mitropolitan al Moldovei, adică al Basarabiei, nu ? Păi, noi nu avem nici un fel de relaţii oficiale cu Biserica Ortodoxă din Basarabia, fie ea de stil vechi sau de stil nou ! Această frază a fost pur şi simplu intercalată între cea anterioară – care face referire la creşterea ,,surprinzătoare” a BOSVR după 1990 (rămâne să se mai insinueze în altă parte că am fost susţinuţi financiar cine ştie de cine, pentru a avea o asemenea ,,revenire surprinzătoare”) – şi cea care urmează, în care se afirmă că autorul istoriei Bisericii noastre este un fost ofiţer de contrainformaţii.

Nu ştiu dacă este adevărat sau nu, însă nu văd nici o problemă în asta: istoricul este scris obiectiv, nu are nici cea mai mică informaţie dubioasă de nici un fel. Şi apoi, ce dacă autorul ar fi fost ofiţer de contrainformaţii ? Ce să facem acum cu aceşti oameni, care au făcut parte din securitate ? Să-i marginalizăm sau să-i stigmatizăm pentru tot restul vieţii lor ? Să nu le oferim nici cea mai mică şansă de a fi credibili în vreun fel sau altul ? Păi atunci să terminăm odată pentru totdeauna cu sinodul BOR, că toţi au fost colaboratori ai securităţii, de acum faptele sunt cunoscute ! Şi câţi oameni au pătimit din cauza lor, deşi ei susţin sus şi tare că nu au făcut rău nimănui …


În al doilea articol, ne ia mai bine la puricat. I se dă cuvântul părintelui Agatanghel Butnaru de la Mânăstirea Slătioara. Părintele vorbeşte despre problemele noastre, iar cel care a scris articolul a fost obiectiv. Până unde afirmă că ,,sprijinul lor le vine cu precădere din SUA”. Iar începe … Probabil că povestea de pe vremuri se repetă: dacă nu suntem legionari, suntem comunişti; dacă nu suntem comunişti, suntem legionari ! Dacă nu suntem nici una, nici cealaltă, trebuie să fim noi ceva suspect !

Aşadar, avem finanţare din SUA. Apoi se afirmă: ,,Separat de aceste demersuri, am identificat o tendinţă a strategilor ruşi de stimulare a unei coabitări dogmatice şi juridice între stilişti şi cei de rit vechi din România pentru legitimitatea unei comunităţi mult mărite”. Altă aberaţie ! Acum avem relaţii cu lipovenii … Pentru cei care nu ştiu, nu avem nici un fel de relaţii nici oficiale, nici neoficiale cu lipovenii. Apoi, cei din Biserica oficială slujesc cu lipovenii, cel mai bun exemplu ar fi acela că în 2006, de Adormirea Maicii Domnului pe stil vechi, Î.P.S. Teodosie Tomitanul a slujit împreună cu Î.P.S. Flavian al lipovenilor (Tare, nu ? Poartă acelaşi nume cu ierarhul nostru ! Au ştiut ce nume să-i pună, pentru că el este călugărit la vreo 14-15 ani după ierarhul nostru …) la una din mânăstirile lipoveneşti din Dobrogea, care are hramul Adormirea Maicii Domnului.

După ce a vorbit părintele Agatanghel, urmează la rând părintele Evloghie de la Mânăstirea Sfânta Treime din Şelimbăr, judeţul Sibiu. Cum îl cunosc personal pe părintele Evloghie, care este, neîndoios, un om cult, cu un limbaj ales, îndrăznesc să afirm totuşi că nu cred că ceea ce este pus ca citat în articol sunt cuvintele lui (nu spun de idei, ci de modalitatea de exprimare. În ce priveşte ideile, nu pot afirma fără tăgadă). Sunt prea sofisticate, el ar fi vorbit mai simplu, chiar dacă elegant. Nu cumva au încercat prin aceasta să sugereze că suntem mai unşi cu toate alifiile decât suntem în realitate ? Să ni se contureze o imagine de şnapani ?

După părintele Evloghie urmează Î.P.S. Hrisostom de Etna, California, care este, într-adevăr, prieten apropiat al Bisericii noastre şi cu care ne aflăm în comuniune euharistică. La ce se referă autorul când spune că el ne susţine ? Insinuează cumva că este vorba de un sprijin financiar ? Aş râde, dar nu prea pot, situaţia nu este ilară: Biserica pe care o conduce Î.P.S. Hrisostom în America, aflată sub omoforul Mitropolitului Chiprian de Oropos şi Fili, este o biserică cu totul modestă ca posibilităţi financiare: sunt puţini la număr, cu puţine posibilităţi de a se auto-întreţine financiar, construiesc biserici mici, pentru că nu-şi permit nici măcar o biserică cum avem noi în Iaşi, au comunităţi monahale extrem de restrânse şi se străduiesc din răsputeri să trăiască decent, ca ortodocşi şi monahi.

Puteţi, de altfel, să accesaţi site-urile lor să vedeţi în imagini bisericile, schiturile şi mânăstirile lor. Cred că orice ortodox, mai înainte de orice, ridică o casă Domnului şi o împodobeşte cu tot ce are el mai de preţ; aşadar, o comunitate ortodoxă o vezi imediat cât este de prosperă după lăcaşurile de cult pe care le are.

Astfel de informaţii sunt aruncate tocmai pentru că cei mai mulţi nu cunosc adevăratele situaţii, pentru că nu au timp sau posibilitate de a pune lucrurile cap la cap şi a vedea falsitatea acestora ...

Articolul se termină brusc cu următoarea întrebare retorică: ,,Problema disidentelor din cadrul Ortodoxiei suportă un final deschis: în fond, oamenii cărei Biserici credem noi că ne pot aduce mântuirea ?” Curat murdar ! În ce hal s-a putut manipula informaţia doar în două articole ! Păi, nu mă mai mir că atunci când deschid gura şi spun că sunt pe vechi, se uită toţi din jur ciudat la mine …


Prescurtări
BOR    - Biserica Ortodoxă Română
BOSV  - Biserica Ortodoxă de Stil Vechi
BOSVR - Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România