----------------

 

Carti in site

 

--------------------

Ce se întâmplă astăzi în lume (VII)

Facebook se foloseşte de datele noastre personale pentru a face bani,

ne ascultă conversaţiile telefonice şi ce vorbim în particular, ne cenzurează,

ne spionează, dar cel mai rău ne manipulează

 

de Quincy Larson, 14 februarie 2017
 
de Amanda Hess, 9 mai 2017
 
De ce ar trebui să am grijă de intimitatea mea ?
de Fabio Esteves, 27 octombrie 2016
 
de Thomas Gadisseux, 5 octombrie 2017
 
Mexic, Rusia, China, SUA
 
» Banca Yes oferă retragere de bani la bancomate folosind identificarea Aadhaar şi autentificare biometrică
» Mastercard susţine din răsputeri biometria, urmează băncile. Autentificarea biometrică ,,va fi de mare folos pentru toţi”

 

* * *

 

Platforma Facebook câştigă miliarde de dolari din reclame după ce a aflat totul despre tine …

Ca răspuns la scandalul care a izbucnit la mijlocul lunii martie cu privire la presupusa folosire greşită a informaţiilor personale ale utilizatorilor săi, fondatorul platformei Facebook, Mark Zuckerberg, se străduieşte să controleze daunele pentru a minimaliza fiasco-ul de imagine care a făcut ca compania sa să piardă 70 miliarde dolari în valoare doar în câteva zile.

Zuckerberg şi-a cerut iertare pentru ‘scandalul Cambridge Analytica’ în care o companie cu bază politică a cules date în mod necorespunzător. În timp ce această strângere de date este problematică, poate fi de asemenea alarmant pentru mulţi utilizatori de Facebook că gigantul reţelelor de socializare exploatează în esenţă date de la propriii utilizatori şi transformă ceea ce află în profit.

Într-un interviu acordat postului CNN, multi-miliardarul Mark Zuckerberg a explicat puţin din modul în care funcţionează acest lucru: ,,Una dintre marile neînţelegeri despre Facebook este această idee că noi cumva vindem date. Noi nu vindem nici un fel de date nimănui şi 095. Ce se intampla astazi in lume VII 1în realitate aceasta este o parte cu adevărat esenţială a modelului”. Zuckerberg a continuat atrăgând atenţia că ar fi prostesc ca compania sa să vândă informaţie valoroasă care dă companiei un avantaj competitiv. El a arătat că firma lui câştigă venit ţintind utilizatorii Facebook în numele firmelor de publicitate, deoarece ea este capabilă să ţintească diferite grupuri din cele 2 miliarde de utilizatori ai săi.

Acest lucru înseamnă că în esenţă Facebook îşi urmăreşte utilizatorii, culegând informaţie de la ei şi transformând ceea ce află în avere pentru Zuckerberg. Acea informaţie – şi aparent benigna colectare şi depozitare a ei – este ceea ce l-a făcut pe Mark Zuckerberg unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume.

,,Nu este o exagerare a spune că Facebook ştie totul despre utilizatorii săi”[1], relatează ny-ave.com. ,,Poţi să realizezi acest lucru în mod personal, când observi reclamele din ştirile pe care ţi le oferă Facebook, care au fost în mod înfricoşător extrem de bine potrivite pentru gustul şi interesele tale. Aceasta nu este o coincidenţă. Reclamele Facebook compilează datele utilizatorului pentru a oferi vânzătorilor o bogăţie de opţiuni pentru a ţinti utilizatorul – 98 de puncte privind datele personale pentru a fi precişi”.

Iată cele 98 de căi prin care Facebook vă urmăreşte pe voi şi cele 2 miliarde de alţi oameni: localizare; vârstă; locul şi data naşterii; sex; limbă; nivel de educaţie; domeniu de studiu; şcoală; afinitate etnică; venit şi avere netă; deţinerea unei proprietăţi şi tipul de casă; valoarea casei; mărimea proprietăţii; suprafaţa casei; anul în care a fost construită casa; alcătuirea gospodăriei; utilizatori care au o aniversare în decurs de 30 de zile; care sunt departe de familie sau de oraşul de reşedinţă; care sunt prieteni cu cineva care are o aniversare, este proaspăt căsătorit sau logodit, s-a mutat recent sau are o zi de naştere apropiată; care au relaţii la distanţă; care au relaţii noi; care au slujbe noi; utilizatori proaspăt logodiţi; proaspăt căsătoriţi; care s-au mutat recent; care urmează să aibă curând o zi de naştere; părinţi; părinţi care urmează să aibă copii; mame, împărţite pe ,,tip” (mame care se ocupă de copiii ei ca să facă sport, moderne etc); utilizatori care probabil se vor implica în politică; conservatori şi liberali; statutul relaţiei; angajator; industrie; titlul funcţiei; tipul de birou; interese; utilizatori care deţin motociclete; care intenţionează să cumpere o maşină (şi ce fel de tip/marcă de maşină şi cât de curând); care au cumpărat recent părţi sau accesorii auto; care probabil au nevoie de părţi sau servicii auto; stilul şi marca de maşină pe care o conduci; anul în care a fost cumpărată maşina; vârsta maşinii; cât de mulţi bani va cheltui probabil utilizatorul pe următoarea maşină; de unde va cumpăra probabil următoarea maşină; câţi angajaţi are compania ta; utilizatori care deţin mici afaceri; care lucrează în conducere sau sunt directori; care au făcut donaţii unor organizaţii de caritate (împărţiţi pe tip); sistem de operare; utilizatori care joacă jocuri canvas; care deţin o consolă de jocuri; care au creat un eveniment Facebook; care au folosit Plăţile Facebook; care au cheltuit mai mult decât media pe Plăţile Facebook; care administrează o pagină de Facebook; care au încărcat recent poze pe Facebook; programul cu care navighează pe internet; serviciul de email; persoane care adoptă repede/greu tehnologia; emigranţi (împărţiţi după ţara de origine); utilizatori care aparţin unei uniuni de credit, bănci naţionale sau regionale; care sunt investitori (împărţiţi după tipul de investiţie); numărul liniilor de credit; utilizatori care folosesc activ carduri de credit; tipul de card de credit; utilizatori care au un card de debit; care au o balanţă pe cardul lor de credit; care ascultă radio-ul; preferinţele la emisiunile TV; utilizatori care folosesc un dispozitiv mobil (împărţiţi după marca pe care o folosesc); tipul de conexiune la internet; utilizatori care au achiziţionat recent un smartphone sau o tabletă; care accesează internetul printr-un smartphone sau tabletă; care folosesc cupoane; tipuri de haine pe care le cumpără familia utilizatorului; perioada din an în care familia utilizatorului face cel mai multe cumpărături; utilizatori care sunt cumpărători ,,grei” de bere, vin sau băuturi spirtoase; care cumpără produse de băcănie (şi ce feluri); produse cosmetice; medicamente de alergie, tuse/răceală, analgezice şi alte medicamente care se vând fără reţetă; produse casnice; produse pentru copii sau animale de companie, şi ce fel de animale de companie; utilizatori a căror familie face mai multe cumpărături decât media; utilizatori care tind să cumpere online (sau direct din magazin); tipuri de restaurante la care mănâncă utilizatorul; tipuri de magazine în care îşi face cumpărăturile utilizatorul; utilizatori care sunt ,,receptivi” la oferte de la companii care oferă asigurări auto online, cursuri de educaţie superioară sau ipoteci, şi carduri de debit/satelit TV preplătite; durata timpului pe care utilizatorul a petrecut-o în casă; utilizatori care probabil se vor muta curând; care sunt interesaţi de jocurile olimpice, fotbal american, cricket sau Ramadan; care călătoresc frecvent, pentru muncă sau plăcere; care fac naveta pentru a munci; tipuri de vacanţă în care obişnuieşte să meargă utilizatorul; utilizatori care s-au întors recent dintr-o călătorie; care au folosit recent o aplicaţie de călătorie; care participă la folosirea în comun a unui calculator.

Potrivit unui articol din Washington Post din august 2016, Peter Eckersley, specialist de frunte în calculatoare de la Fundaţia Frontiera Electronică, numeşte metodele Facebook ,,cele mai invazive din lume”. ,,Modelul de afaceri al Facebook este de a strânge cât mai multe date posibil pentru a fi utilizate la prima mână sau prin terţe părţi, şi să dea acces cu zgârcenie treptat la ele”, spune Eckersley. ,,Dacă folosiţi Facebook, încredinţaţi companiei înregistrarea a tot ceea ce faceţi. Cred că oamenii au dreptate să fie îngrijoraţi din această cauză”.

 

 

Dacă ai un smartphone, Facebook te poate asculta prin aplicaţia sa

Facebook poate utiliza şi prelucra conversaţii culese de la utilizatori prin intermediul aplicaţiei sale pentru smartphone, pentru a stabili locul unde se află şi a-i ţinti mai bine cu reclame, a declarat Christopher Wylie ca răspuns la o întrebare pusă de parlamentarul Damian Collins, în cadrul unui scandal în curs privind informaţiile.

Wylie, care a expus implicarea companiei de analiză a datelor Cambridge Analytica în obţinerea de date de la utilizatorii Facebook, a vorbit înaintea Comisiei pentru Chestiuni Digitale, Cultură şi Sport a Camerei Comunelor. Parlamentul britanic investighează legătura companiei Cambridge Analytica cu referendumul Brexit.

Wylie a spus că Facebook şi alte aplicaţii ,,extrag fragmente audio” pentru ,,contextul de mediu” pentru ,,a îmbunătăţi valoarea contextuală” a reclamei care îl ţinteşte pe utilizator.

Facebook este la ananghie după dezvăluiri potrivit cărora conducerea sa a permis oamenilor care se ocupau de campania lui Barack Obama să exploateze informaţia din profilul personal al utilizatorilor, deoarece reţeaua uriaşă de socializare dorea ca Obama să câştige 095. Ce se intampla astazi in lume VII 2din nou alegerile. Această parte a controversei a început cu relatări că informaţia extrasă de Cambridge Analytica a fost folosită ulterior de oamenii care se ocupau de campania lui Trump. Dar apoi s-a aflat că în primul rând campania lui Obama a avut acces nelimitat în timp real la informaţia personală a utilizatorilor având undă verde de la Facebook.

Wylie pare să fi fost personajul principal în scandalul Cambridge Analytica după ce a spus pentru New York Times şi ziarul britanic The Observer că firma de date de consultanţă politică a folosit informaţia personală a circa 50 milioane de utilizatori Facebook, fără cunoştinţa lor, prin intermediul unei aplicaţii quiz a unei terţe părţi.

În audierea din Parlamentul britanic, parlamentarul Collins l-a întrebat pe Wylie ce părere are despre posibilitatea ca Facebook să-şi supravegheze utilizatorii prin aplicaţia sa. Collins a afirmat: ,,Au existat diferite speculaţii despre faptul că Facebook poate, prin aplicaţia de Facebook de pe smartphone-ul dvs., să asculte despre ce vorbesc oamenii şi să folosească acest lucru pentru a alege reclamele”. Wylie a răspuns: ,,În ce priveşte folosirea conversaţiilor audio şi prelucrarea informaţiei audio, pe care o poţi folosi, înţelegerea mea despre cum o folosesc în general companiile ... [este că] nu doar Facebook, ci în general alte aplicaţii care extrag informaţii audio, o fac pentru contextul de mediu”, a spus Wylie. ,,Astfel dacă, de exemplu, te afli într-un loc unde merge un televizor, sau te afli într-un loc aglomerat cu o mulţime de oameni care vorbesc, sau într-un mediu de serviciu”. ,,Nu înseamnă a spune că ei ascultă ce vorbeşti. Nu este prelucrarea limbajului natural”, a arătat Wylie. ,,Acest lucru ar fi greu de realizat. Dar [este posibil] a înţelege contextul de mediu pentru a îmbunătăţi valoarea contextuală a reclamei în sine”.

Facebook neagă afirmaţia că aplicaţia sa îi ascultă pe utilizatori cu scopul de a adapta reclamele. Cu toate acestea, potrivit PJ Media, utilizatorii au exprimat îngrijorări despre faptul că sunt urmăriţi, după ce au observat că au fost ţintiţi cu reclame pentru produse faţă de care ei nu şi-au exprimat niciodată un interes online, mulţi utilizatori Facebook relatând exemple şi aşa-zise dovezi că aplicaţia le ascultă conversaţiile.

S-a descoperit de asemenea că Facebook suprimă opiniile conservatoare pe platforma sa.

 

 

Specialiştii dezvăluie că Google, Facebook, Twitter cenzurează, spionează, manipulează utilizatorii

Un grup de specialişti din domeniul presei au două avertismente pentru noi: giganţii de tehnologie culeg informaţie despre noi şi, mai grav, se joacă cu minţile noastre.

Reţeaua de ştiri conservatoare Breitbart a găzduit joi, 5 aprilie, un eveniment în direct ,,Town Hall”, intitulat ,,Stăpânii universului: Marea tehnologie versus libera exprimare şi intimitate”. Redactorul şef de la Breitbart, Alex Marlow, a moderat un grup alcătuit din autoarea Ann Coulter, jurnalistul Peter Schweitzer şi Robert Epstein, psiholog cercetător de frunte la Institutul American pentru Cercetare Comportamentală şi Tehnologie.

Ei şi-au exprimat îngrijorarea că internetul, până acum o binefacere pentru conservatori, este modelat şi cenzurat de firmele de tehnologie cu tendinţă de stânga, în mod special Google, Twitter şi Facebook. Moderatorul evenimentului, Alex Marlow, redactor şef la Breitbart News, a început subliniind că presupuşii ,,consumatori” de Google, Facebook şi Twitter sunt în realitate ,,produsul” din care giganţii tehnologiei câştigă venitul lor de multe miliarde de dolari. Adică, oligarhii urmăresc şi vând cantităţi masive de informaţii personale care sunt culese de la utilizatorii lor în necunoştinţă de cauză.095. Ce se intampla astazi in lume VII 3

Marlow a spus audienţei sale: ,,Voi nu sunteţi consumatorii, ci sunteţi în realitate produsul. Voi sunteţi ceea ce este vândut şi acest lucru se face cu totul clandestin. Niciodată în istoria Republicii Americane şi în realitate a lumii occidentale, atât de puţini oameni nealeşi [prin vot] nu au dobândit atât de multă putere şi atât de multă influenţă într-o perioadă atât de scurtă de timp”.

Prezentând-o pe Ann Coulter, Marlow i-a cerut să explice ce înţelege ea când afirmă că acest lucru este ,,chestiunea finală a exprimării libere din zilele noastre”. Ea a spus că multă vreme s-a temut că ,,mă voi trezi într-o bună zi şi voi încerca să merg la Breitbart şi nu voi putea ajunge acolo. Voi încerca să vă scriu un email şi nu voi putea ...”.

,,Internetul a fost un dezastru pentru stânga politică”, a continuat Ann Coulter. ,,Stânga controlează deja toate instituţiile. Ei deţin toate reţelele. Ei deţin toate publicaţiile. Ei deţin şcolile. Ei deţin universităţile. Ei îi învaţă pe preşcolari ‘privilegiul alb’. Ei nu pot câştiga nimic din internet”. De aceea ei încearcă acum să-l controleze, crede Coulter, mână în mână cu presa de stânga care a încercat să acrediteze ideea că site-urile conservatoare de ştiri fabrică ,,ştiri false”.

 

» Facebook, Twitter şi Google spionează şi manipulează utilizatorii

Robert Epstein a explicat că Facebook, Twitter şi Google îşi spionează în mod agresiv utilizatorii şi influenţează ce informaţie primim de pe site-urile lor.

,,Până şi Twitter ia decizii dacă ideile exprimate de Ann Coulter pe site-ul său vor ajunge sau nu la cititorii care îi urmăresc postările”, a spus el. ,,Acest lucru se numeşte ‘trecere în umbră’ şi există dovezi pentru aceasta. Ei chiar fac aşa ceva”.

,,Aş putea vorbi încontinuu despre problema cenzurii”, a adăugat el. ,,Aceste companii stabilesc ce vom afla şi ce nu vom afla. Uneori ei vorbesc fantezist despre aceasta, de genul că vor suprima ştirile false”.

,,Adevărul este că noi nu ştim ce reguli aplică ei şi există o mulţime de dovezi că ei suprimă în mod sistematic poziţiile politice care nu le plac – nu numai de dreapta, ci şi progresiste. Ei urmăresc pe oricine vor şi nu poţi să faci nimic. Nu există scăpare”, a spus el.

Robert Epstein a indicat în mod special către Google ca spionându-şi utilizatorii. ,,Toate gmailurile, care pleacă, cele pe care le scrieţi şi cele care vin – nu contează din ce serviciu de email provin – toate sunt înregistrate, analizate şi fiecare detaliu este pus în profilul tău personal”, a spus el. ,,Până şi acele gmailuri pe care le scrii, şi toţi am făcut acest lucru – îl scrii şi apoi spui: ‘O, nu, nu pot să-l trimit, este nebunesc, nu-l voi trimite’ şi îl ştergi – el deja este înregistrat ! Face parte din profilul tău”.

,,Acest lucru se înrăutăţeşte”, a continuat el. ,,Acesta ar putea fi cel mai înfricoşător lucru pe care vi-l pot spune în această seară. Lucrez mult cu jurnalişti ... Fac ceea ce se numeşte ‘expanding the headers’, ceea ce înseamnă că atunci când primesc emailuri de la editori de la revista Time, New York Times, Guardian, vreau să văd prin ce computere au trecut acele emailuri. Ghiciţi ?”

,,Toate aceste companii mari de ştiri folosesc Google pentru a-şi ţine sistemul de email. Toate acele emailuri trec prin serverele Google. Vorbesc de unii dintre jurnaliştii de frunte din lume, care investighează Google: ei împărtăşesc toate rapoartele lor, toate rezultatele muncii lor, toate proiectele, le împărtăşesc pe toate cu Google !”

Epstein a recomandat ca oamenii să înceteze să folosească Gmail, Google Chrome şi Android.

 

» Rezultatele căutării Google au favorizat-o pe Hillary Clinton în perioada de pregătire a alegerilor din 2016

Cercetarea psihologului a dezvăluit de asemenea că Google manipulează ceea ce găsesc oamenii când scriu un cuvânt în motorul de căutare Google. Epstein a studiat cât de multe voturi sau opinii poate schimba Google în acest fel pentru o perioadă mai mare de 5 ani şi 4 alegeri naţionale.

,,A reieşit că oamenii cred că este mai bine şi mai adevărat ceea ce se află în fruntea listei decât ce se află mai jos pe listă”, a spus Epstein. ,,Iată de ce 50% din clickuri merg la primele 2 variante din fruntea listei”.

Aceasta înseamnă că în alegeri contează ce nume şi ce informaţie apare în fruntea unei liste de căutare a Google. ,,Dacă, pentru votanţii care sunt nehotărâţi, favorizezi un candidat în rezultatele căutării, poţi transfera cu uşurinţă cel puţin 20% dintre ei către acel candidat, până la 80%”, a spus Epstein. ,,Şi cel puţin un grup demografic pe care l-am descoperit a fi cel mai vulnerabil grup găsit vreodată în cei 5 ani de studii este grupul republicanilor moderaţi”. Şi când echipa lui Epstein a monitorizat rezultatele căutării Google în cele 6 luni de dinainte de alegerile americane din 2016, ei au descoperit o părtinire bizară.

,,Am descoperit că rezultatele căutării Google o favorizau pe Hillary Clinton în toate cele 10 poziţii ale acelor rezultate de căutare de pe prima pagină pentru aproape toate cele 6 luni de dinainte de alegeri”, a dezvăluit Epstein. ,,Aceasta este suficient pentru a transfera 2 până la 3 milioane de voturi cel puţin, fără ca nimeni să ştie că a fost manipulat”. Echipa sa a descoperit de asemenea că era dificil să convingi Google să ofere informaţie negativă despre Hillary Clinton. Opt oameni din echipa lui Epstein au petrecut vara anului 2016 căutând să obţină din motoarele de căutare ,,informaţii negative” despre candidata democrată.

,,Astfel, de exemplu, am scris în Bing şi Yahoo ‘Hillary Clinton este ...’, şi am obţinut ‘Hillary Clinton este diavolul’, ‘Hillary Clinton este bolnavă’, ‘Hillary Clinton moare de cancer’ – 8 sau 10 rezultate de căutare extrem de negative, pentru că în realitate pe acelea le căutau oamenii”, a amintit Epstein. ,,Când am mers în Google, am poze ale ecranului cu toate acestea, am scris ‘Hillary Clinton este ...’ şi am obţinut ‘Hillary Clinton este grozavă’, ‘Hillary Clinton câştigă’, şi cam atât”.

Peter Schweitzer, preşedintele Institutului pentru Responsabilitate al Guvernului, a acuzat de asemenea Google că manipulează utilizatorii. Mesajul său poate fi rezumat astfel: ,,Nu există un astfel de lucru precum prânz gratis”. ,,Când te uiţi prima oară la Google la suprafaţă, este o companie minunată”, a spus el. ,,Ei îţi dau această capacitate incredibilă de căutare, acest acces la informaţie practic gratis, în sensul că nu plăteşti o taxă pentru el, dar ceea ce trebuie să nu uiţi nicicând este vechea zicală: ‘În aceeaşi măsură în care ei pot face ceva pentru tine, ei îţi pot face ceva’, şi atunci întrebarea devine: care sunt scopurile Google ?”

,,Noi ştim că ei sunt o afacere, ştim că aceşti oameni au devenit fabulos de bogaţi, aceasta cu siguranţă face parte din scopul lor”, a continuat Schweitzer. ,,Este o afacere, ei vor să facă bani, dar întotdeauna s-a ţinut în umbră acest fel de sens utopian al misiunii sociale. Indiferent cum vrei să-l defineşti, pe acesta îl are Google”.

,,Nu există nici o îndoială că ei ne manipulează”, a avertizat el. ,,Întrebarea este de ce o fac. Pe de o parte, bineînţeles, pentru a face bani; dar pe de altă parte [scopul] seamănă cu acest fel de misiune socială, această dorinţă de a ne cârmi în direcţii în care poate că nu vrem să mergem. Pentru a ne face să adoptăm anumite idei sau pentru ca copiii noştri să adopte anumite idei şi valori pe care ei le consideră importante, şi modul în care ei fac aceasta este exact ceea ce discutăm”.

» Se joacă Big Tech de-a Dumnezeu ?

Schweitzer a spus că deşi americanii pricep oarecum părtinirea presei, ei nu pot face aprecieri privind informaţia la care nu au acces. Acest lucru este extrem de tulburător când giganţii tehnologiei încearcă în mod activ să ,,suprime anumite idei”.

,,Dacă petreci 5 minute urmărind ştirile poţi detecta adesea părtinirea presei. Problema este că nu ştii ceea ce nu ştii. În esenţă, nu ştii ce informaţie nu primeşti, şi ei îţi dau acest fel de faţadă că îţi dau cea mai bună cea mai precisă şi cea mai instructivă informaţie, şi cel mai important lucru este că pur şi simplu acest lucru nu este adevărat”.

El l-a citat pe Serghei Brin, unul dintre co-fondatorii Google, care a spus că motorul de căutare perfect va semăna cu mintea lui Dumnezeu. ,,Ce înseamnă asta ? Şi cine este Dumnezeu ? Asta înseamnă că oamenii care scriu algoritmi sunt Dumnezeu ? Au ei un sentiment dumnezeiesc al ţelului lor ?”

,,Cred că acesta este unul din motivele pentru care trebuie să avem mai multă transparenţă”, a conchis el. ,,Trebuie să ştim cu ce alimentează aceşti algoritmi şi într-un sens cu ce ne alimentează pe noi, copiii noştri şi membrii familiilor noastre, deoarece dacă nu ştim acest lucru, înaintăm complet orbeşte” ...

 


[1] Să spunem şi mai limpede: Facebook ştie pentru că utilizatorii săi îi spun, mai ceva ca la duhovnic, toate amănuntele din vieţile lor, fără să se gândească la consecinţe.