Cine e online?

Avem 53 vizitatori și nici un membru online

Întoarcerea Iordanului

de monah Partenie


Şi în acest an Iordanul s-a întors înapoi. Ca întotdeauna, pe internet se găsesc extrem de puţine ştiri cu privire la acest eveniment deosebit. Dacă este firesc cumva ca cea mai mare parte a site-urilor laice să nu fie preocupate de o asemenea ştire, este de mirare că cele religioase, în special cele ortodoxe tac. Iar tăcerea lor este întrucâtva incriminatorie.

Iordanul se întoarce, de obicei, la slujba din ajunul Botezului Domnului pe stil vechi, adică pe 5/18 ianuarie. Patriarhul Ierusalimului vine la Iordan însoţit de un sobor de preoţi, diaconi, monahi şi credincioşi pentru a face o slujbă specială, la sfârşitul căreia aruncă crucea în râu, iar râul se întoarce în chip minunat, curgând pentru câteva minute dinspre mare către izvor. Mărturiile istorice ne spun că odinioară, Iordanul curgea înapoi zeci de minute, dar pe măsură ce am ajuns în aceste vremuri tulburi, pline de apostazie, durata acestei curgeri minunate s-a scurtat. Tot aceste mărturii ne vorbesc despre faptul că această minune se petrece pentru a adeveri dreapta credinţă în Dumnezeu, Ortodoxia, şi că ea are loc atâta vreme cât vor fi oameni dornici să se boteze, să devină adevăraţi fii ai Bisericii. Prin urmare, scurtarea timpului în care Iordanul curge înapoi are o oarecare explicaţie duhovnicească.

În acest an, ştirile pe care le-am găsit pe internet nu dau aproape deloc detalii despre ce s-a întâmplat în ajunul Botezului Domnului, când patriarhul ortodox al Ierusalimului a fost la Iordan pentru a face slujba. Nimeni nu spune cu claritate că Iordanul s-a întors. Însă vremea a fost foarte proastă, a plouat foarte tare, torenţial, chiar în timpul slujbei, şi oamenii nu au putut vedea cu claritate dacă apa Iordanului a curs invers.

Cu fiecare an care trece, condiţiile în care are loc această slujbă la Iordan pe 5/18 decembrie devin mai precare pentru credincioşi. Zona este considerată o zonă de conflict de către trupele israeliene şi este înţesată de soldaţi, care fac presiuni de tot felul asupra credincioşilor. Pelerinii prezenţi în acest an pe malul Iordanului au vorbit despre existenţa a multe trupe israeliene în preajma Iordanului, care le-au interzis să se apropie de râu. Cei prezenţi au vorbit despre cordoane de militari aşezate între pelerini şi râu, astfel că nimeni nu a avut acces la râu.

În 2008, trupele israeliene au încercuit zona de acces la Iordan cu garduri metalice nepermiţând oamenilor să ajungă la râu (aici este un articol despre ce s-a petrecut în 2008). Nici patriarhul Ierusalimului, Teofil al III-lea – care este oricum un personaj controversat, cu relaţii dubioase în lumea politică, ecumenist convins care a reluat în forţă relaţiile cu Consiliul Mondial al Bisericilor – nu i-a sprijinit pe credincioşi în dorinţa lor de a se afla în preajma Iordanului. El însuşi a impus o oarecare stricteţe şi protocol, ţinând credincioşii la distanţă.

De altfel, se remarcă o diferenţă în felul în care sunt trataţi credincioşii de o parte şi de alta a Iordanului. Iordanul este o graniţă naturală între Israel şi Iordania, astfel că pe un mal al său este Israelul, iar pe celălalt mal se află Iordania. Patriarhul ortodox vine dinspre malul israelian, unde trupele israeliene, dar şi însoţitorii patriarhului restricţionează accesul oamenilor. Pe malul iordanian, credincioşii sunt liberi să se apropie de râu.

Anul acesta s-a văzut şi mai clar tratamentul diferenţial. Pe malul israelian, oamenii nu au avut voie să se apropie de râu şi au fost nevoiţi să se boteze în nişte bazine cu apă adusă din Iordan prin intermediul unor pompe. Unii au luat apă din Iordan în găleţi şi le-au turnat deasupra altora, pentru a-i boteza. În schimb, pe malul iordanian, oamenii s-au putut apropia de râu şi unii chiar s-au aruncat în râu fără a fi opriţi sau mustraţi ulterior pentru gestul făcut.

Prin urmare, din ştirile de pe internet nu reiese clar dacă Iordanul s-a întors pe 5/18 ianuarie. Dar se ştie cu certitudine că s-a întors a doua zi, pe 6/19 ianuarie, adică exact de Botezul Domnului pe stil vechi. Cunosc o persoană care a fost în pelerinaj în Egipt şi Israel şi din pricina vremii cumplite nu a reuşit să ajungă la Iordan pe 5 ianuarie – precum era prevăzut în programul pelerinajului – şi a ajuns pe 6 ianuarie, pe malul iordanian. Venea dinspre Egipt, unde plouase extrem de tare şi nu li s-a permis să se îndrepte către Israel. Autorităţile egiptene au avut dreptate să nu le permită intrarea în Israel: vremea a fost atât de proastă, încât multe maşini şi oameni au sfârşit rău pe acea vreme cumplită.

Neputând intra în Israel, s-au îndreptat către Iordania, nădăjduind că vor ajunge pe celălalt mal al Iordanului. Şi au reuşit. Şi au văzut cu ochii lor, pe 6 ianuarie, cum Iordanul s-a întors. Pe 6 ianuarie, vremea se liniştise, ieşise soarele şi oamenii au putut vedea cu claritate: pe lângă malul israelian – păzit chiar şi a doua zi de trupele israeliene – Iordanul curgea dinspre mare către izvor, iar pe lângă malul iordanian curgea firesc, dinspre izvor către mare !


PC. Pagini duhovnicesti 32 01

5/18 ianuarie 2010
Clerici ortodocşi greci mergând în procesiune cu icoanele către Iordan

 

PC. Pagini duhovnicesti 32 02

PC. Pagini duhovnicesti 32 03

Clericii ortodocşi greci care-l însoţesc pe patriarhul Ierusalimului la slujba de pe malul Iordanului.
Porumbelul alb este adus an de an la slujbă şi el stă cel mai adesea pe cârja patriarhală. Unii au
socotit că acest porumbel este cumva un semn minunat, că vine în chip minunat şi se aşează
pe cârja arhierească, însă eu cred că este un porumbel dresat, care este adus la slujbă
pentru a simboliza Sfântul Duh care S-a pogorât deasupra capului Mântuitorului la Botezul Său

PC. Pagini duhovnicesti 32 04

 

PC. Pagini duhovnicesti 32 05

În această imagine se văd foarte bine cele două maluri ale Iordanului.
Poza este făcută dinspre malul israelian, unde se află clerul ortodox venit la slujbă,
iar pe celălalt mal – cel iordanian – se văd oamenii care s-au putut apropia foarte mult de râu,
de fapt se află pe malul râului. Pe malul israelian, alături de clerici, nu se află nici un credincios !

 

PC. Pagini duhovnicesti 32 06

Credincioşii adunaţi pe malul iordanian. Se poate vedea cu uşurinţă că
oamenii se află exact lângă râu şi vor vedea foarte bine minunea

 

PC. Pagini duhovnicesti 32 07

Iată un bazin în care un preot se străduieşte să boteze o fetiţă speriată.
Cămăşile pe care le poartă cei care se botează în Iordan sunt cam transparente şi
am ales această poză, care este mai decentă, în care se vede bazinul cu apă din Iordan

 

PC. Pagini duhovnicesti 32 08

Oamenii iau apă din Iordan cu găleţile

 

PC. Pagini duhovnicesti 32 09

În poze se poate vedea malul israelian, ceea ce este firesc, fiindcă sunt făcute
dinspre malul iordanian. Nu se vede foarte clar în poze, dar totuşi se vede că apa
curge invers. Iar pe mijlocul râului, apa e oglindă !

PC. Pagini duhovnicesti 32 10