Septembrie 2007. Conflict între

Patriarhia Constantinopolului şi statul turc

 

În această vară, conflictul dintre Patriarhia Constantinopolului şi statul turc a luat o întorsătură destul de gravă. De mai multe decenii, Patriarhia Ecumenică are o situaţie destul de dificilă în Turcia. Drepturile minorităţilor religioase din Turcia, deci şi a Patriarhiei Ecumenice, au fost stabilite prin Tratatul de la Lausanne din 1923. Însă, de-a lungul timpului, Turcia s-a străduit, prin măsuri directe sau subtile, să reducă numărul etnicilor greci şi importanţa Patriarhiei Ecumenice. La începutul secolului al XX-lea, în Turcia trăiau câteva sute de mii de greci, iar în prezent au rămas câteva mii. În insula Imvros, locul natal al patriarhului Bartolomeu, vieţuiau 6-7.000 de greci, iar în prezent mai sunt cel mult 250. De asemenea, creştinii din sud-estul Turciei s-au refugiat fie la Istanbul, fie direct în Europa occidentală.

Un moment de răscruce pentru viaţa comunităţii ortodoxe greceşti din Turcia, care a marcat începutul istovirii acesteia, a fost ziua de 6 septembrie 1955 (a se vedea articolul August 2007. Ştiri, 18 august 2007. Poliţia turcă a întrerupt sfânta liturghie săvârşită în biserica Mânăstirii Sfântul Apostol Varnava din Famagusta, Cipru). Ca urmare a unor zvonuri false, despre care se presupune că au fost colportate chiar de guvern, turcii din Istanbul şi Smirna au provocat o adevărată răzmeriţă. În decurs de 24 de ore, ei au atacat şi jefuit sute de instituţii, printre care biserici şi afaceri greceşti, au omorât 40 de oameni şi au înspăimântat comunitatea greacă. Mulţi greci au pornit într-un adevărat exod peste graniţă, alegându-se praful din comunitatea înfloritoare de peste 100.000 de cetăţeni greci din Istanbul.

 

Stiri 38-05

6 septembrie 1955. Imagine dintr-un cimitir devastat de turci

 

O altă măsură dură a guvernului a fost confiscarea continuă a proprietăţilor Bisericii. În primul rând, în urma reducerii numărului de greci, comunitatea a fost expropriată. Apoi, guvernul turc a refuzat să recunoască dreptul de proprietate al minorităţii greceşti pentru proprietăţile cumpărate sau primite prin donaţie după 1936. Într-o sarabandă ameţitoare sunt confiscate spitale şi orfelinate; bisericile în care nu se slujeşte din lipsa credincioşilor sunt numite ,,abandonate” şi trecute în proprietatea statului etc. Din 1936 au fost confiscate aproape 7.000 de proprietăţi ale Bisericii, iar în perioada 2002-2005 au fost naţionalizate 75% din proprietăţile rămase. Potrivit legislaţiei actuale, patriarhia nu are drept de proprietate sau de administraţie nici măcar asupra instituţiilor cu specific pur religios, precum lăcaşuri de cult, cimitire şi mânăstiri.

Tratatul de la Lausanne stipulează libertatea învăţământului religios şi dreptul minorităţilor de a deţine instituţii de învăţământ. Însă, în 1971, guvernul turc a desfiinţat instituţiile de învăţământ care nu aparţineau statului, categorie în care s-a încadrat Şcoala Teologică de la Halki, singura şcoală de grad universitar a patriarhiei. Deşi ulterior au fost redeschise alte universităţi, cea a patriarhiei rămâne închisă şi în prezent, în ciuda tuturor apelurilor patriarhiei, guvernului american şi forurilor conducătoare ale Uniunii Europene către guvernul turc.

Actualmente, în clădirile Şcolii Teologice de la Halki se află Mânăstirea Sfânta Treime, iar edificiile au fost menţinute într-o stare relativ bună. În 2000, guvernul turc a interzis folosirea şcolii inclusiv pentru conferinţe sociale, întruniri sau seminarii pe teme de ecologie.

La presiuni internaţionale, autorităţile turce au făcut mai multe încercări timide de a redeschide şcoala de la Halki, însă s-au lovit de opoziţia înverşunată şi chiar de ameninţări din partea generalilor şi a altor militari turci cu rang înalt. Consiliul de Securitate Naţională a Turciei a decis să ,,îngheţe” pe termen nelimitat problema redeschiderii şcolii. De asemenea, extremiştii turci, cunoscuţi sub numele de ,,lupii cenuşii”, au manifestat în forţă împotriva deschiderii şcolii. În septembrie 2004, poliţia a făcut uz de gaze lacrimogene şi bastoane pentru a împrăştia 1.000 de ultra-naţionalişti, care protestau împotriva patriarhului Bartolomeu şi a redeschiderii şcolii teologice.

În mai multe rânduri (în anii 1993, 1994, 1996, 1997, 1998, 2004), naţionaliştii au atacat patriarhia cu bombe şi au profanat cimitire. La atentatul cu bombă din 2004 au fost sparte geamurile catedralei patriarhale şi ale altor clădiri ale reşedinţei patriarhale, însă nimeni nu a fost rănit. Turcii au promis manifestaţii şi mai violente.

 

Stiri 38-06

6 septembrie 1955. Ruinele Bisericii Sfinţii Împăraţi din Constantinopol, după ce a fost arsă

 

Un alt aspect delicat în relaţiile cu statul turc este folosirea de către patriarhie şi patriarh a titlului de ecumenic. Turcia refuză categoric să recunoască titlul de ecumenic, susţinând că patriarhul este doar conducătorul comunităţii ortodoxe din ţara sa, în timp ce patriarhul şi ierarhii săi susţin că el este primul între egali şi are în jurisdicţia sa toţi ortodocşii din lume. Modul în care pun problema grecii nu este pe placul autorităţilor turce, care se tem că o poziţie internaţională a patriarhului presupune dobândirea unei puteri politice mai mari, eventual în defavoarea Turciei.

În anul 2006, a avut loc un alt scandal. Pe 29 aprilie, patriarhul Bartolomeu a slujit liturghia în localitatea Malakopi, din regiunea Capadocia. Ca urmare a unui denunţ, procurorul local a cerut patriarhiei ca, în termen de 10 zile, să dea date amănunţite cu privire la clericii care au luat parte la acea liturghie. Motivul invocat a fost că ,,slujitorii au purtat veşminte în afara bisericii atunci când nu slujeau”.

Anul 2007 a adus o înrăutăţire a situaţiei şi aşa fragile a patriarhiei. Pe 26 iunie a.c., Curtea Constituţională a Turciei a decis că Patriarhul Bartolomeu I al Constantinopolului ,,nu are dreptul să poarte titlul de patriarh ecumenic”, ci are doar dreptul de a se declara conducător al comunităţii ortodoxe locale din Turcia. Curtea şi-a motivat decizia prin faptul că Turcia nu poate accepta ca pe teritoriul suveran al ţării să existe o autoritate care depăşeşte limitele geografice ale ţării.

În prezent, naţionaliştii turci urmăresc să obţină o altă decizie judecătorească, care să interzică participarea ortodocşilor din afara Turciei la sinoadele convocate de Patriarhia Constantinopolului.

De praznicul Pogorârii Sfântului Duh, cu o lună înainte de sentinţa Curţii Constituţionale, patriarhul a cerut din nou drepturi pentru ortodocşi: ,,Noi vrem nu numai libertatea de a sluji slujbele noastre în bisericile noastre, ci şi recunoaşterea tuturor drepturilor noastre civile, aşa cum sunt recunoscute pentru fraţii noştri musulmani şi cetăţeni ai Turciei”.

Ministrul grec al afacerilor externe, Dora Bakoyannis, a lansat o iniţiativă pentru rezolvarea problemei patriarhiei. Ea a avut o intervenţie în cadrul Consiliului Afacerilor Generale, desfăşurat la Bruxelles, informându-i pe omologii săi din Uniunea Europeană cu privire la acest subiect. Pe 18 iulie, ea a trimis o scrisoare comisarului european pentru extindere, Olli Rehn, în care îi descria dificultăţile prin care trece patriarhia.

Problema s-a amplificat după ce, la două săptămâni de la decizia curţii, patriarhul Bartolomeu a fost acuzat că a încălcat decizia, folosind titlul de Patriarhie Ecumenică în cursul unui discurs ţinut cu ocazia încheierii celei de-a doua Conferinţe mondiale a tineretului ortodox (a se vedea articolul Iulie 2007. Membri ai Bisericii - cetăţeni ai Stiri 38-07lumii), ce s-a desfăşurat în perioada 11-15 iulie 2007 la Istanbul. Ca urmare, pe 21 august, patriarhul a fost convocat de către un procuror turc, care a cerut explicaţii cu privire la folosirea titlului de ecumenic. În replică, patriarhul şi-a exprimat intenţia de a-l vizita personal pe prim-ministrul turc, cu care să discute problema titlului, a redeschiderii Şcolii Teologice de la Halki şi alte chestiuni arzătoare ale minorităţii greceşti.

 

Şcoala Teologică din Insula Halki, singura şcoală teologică universitară a Patriarhiei Constantinopolului, închisă de autorităţile turce în 1971

 

După sentinţa Curţii Constituţionale a Turciei, reprezentanţii diferitelor Biserici Ortodoxe locale, ca şi organismele ecumeniste internaţionale, şi-au manifestat solidaritatea cu Patriarhia Ecumenică. Pe 27 august, Conferinţa Bisericilor Europene şi-a exprimat ,,sprijinul total” pentru dreptul patriarhului de a folosi titlul de ecumenic. Pe 29 august, pastorul Samuel Kobia, secretarul general al Consiliului Mondial al Bisericilor (CMB), adresa o scrisoare asemănătoare patriarhului Bartolomeu. În comunicatul CMB se scria: ,,Chiar dacă deciziile justiţiei turce au generat dificultăţi crescânde pentru Patriarhia Ecumenică, membrii familiei ecumeniste mondiale îşi exprimă sprijinul pentru patriarh şi solidaritatea cu el”.

În calitate de preşedinte al CMB, Samuel Kobia afirma că forul pe care-l conduce recunoaşte ,,fără rezerve autenticitatea şi importanţa Patriarhiei Ecumenice ca instituţie şi a patriarhului ecumenic ca mare personalitate a Bisericii în această lume”. În plus, el a chemat Bisericile membre ale CMB să se roage pentru patriarhul ecumenic şi să-şi arate solidaritatea cu el.

Situaţia actuală stârneşte critici şi din partea turcilor. În cotidianul Turkish Daily News, publicat în limba engleză, Cengiz Aktar, profesor de studii europene la Universitatea din Bahcesehir, scrie: ,,Sunt extrem de dificil de înţeles punctele noastre de vedere”. Comentând ,,decizia absurdă luată de Curtea de apel” cu privire la titlul de ecumenic, el estimează că turcii moderni ,,au multe de învăţat” de la înaintaşii lor, otomanii: într-adevăr, Şcoala Teologică a Patriarhiei Ecumenice a fost înfiinţată în 1844, pe vremea Imperiului otoman.

În fine, dincolo de durerea firească, pricinuită de o atare atitudine faţă de comunitatea ortodoxă din Constantinopol şi împrejurimi, există un adevăr, pe care patriarhul Bartolomeu, şi prietenii lui preaiubiţi care-l sprijină din răsputeri, îl uită: precum spun turcii, el nu are nici un drept jurisdicţional special în afara hotarelor patriarhiei sale.

Este de remarcat faptul că ortodocşii şi-au pierdut cu totul simţul şi cugetul autentic, ajungând să propovăduiască diferite învăţături străine de Biserică. Una dintre acestea susţine că patriarhul Bartolomeu este conducătorul tuturor ortodocşilor din lume, că Patriarhia Ecumenică este un fel de Vatican al Ortodoxiei. Iar dacă ortodocşii nu mai pricep că acest lucru nu este adevărat, iată că vin musulmanii să li-l spună ...

 

Partenie Filipescu

 

Surse
1. www.orthodoxnews.com, 27 mai 2002, ,,Ecumenical Patriarch calls on Turkey to reopen Orthodox seminary”
2. www.orthodoxnews.com, 29 mai 2002, ,,Ecumenical patriarch refers to the decrease of Istanbul's Greek minority”
3. www.ekathimerini.com, 6 septembrie 2004, ,,Police stop extremist protest at Patriarchate”
4. www.thenationalherald.com, 12 septembrie 2004, ,,Fanatic Turks Protest the Patriarchate”
5. www.thenationalherald.com, 12 septembrie 2004, ,,Turks Say No to Reopen Halki School”
6. www.thenationalherald.com, 8 octombrie 2004, ,,Explosion Damages Greek Orthodox Cathedral in Turkey”
7. www.orthodoxnews.com, 3 decembrie 2004, ,,Turkey policies on minorities spark debate”
8. www.orthodoxnews.com, 17 martie 2005, ,,Archbishop Demetrios testifies before Helsinki Commission on the unfair treatment of the Ecumenical Patriarchate by the turkish government”
9. www.reintregirea.ro, 26 iunie 2006, ,,Tensiuni între Patriarhia Ecumenică şi statul turc”
10. www.catholica.ro, 28 iunie 2007, ,,Patriarhul ecumenic nu poate fi ecumenic”
11. www.orthodoxytoday.org, 6 iulie 2007, ,,Turkey strikes a blow against the Patriarch of Constantinople”
12. www.catholica.ro, 12 iulie 2007, ,,Patriarhul Bartolomeu atacat în continuare”
13. Gardianul, 28 iulie 2007, ,,O grupare militară turcă plănuia asasinarea patriarhului ecumenic al Constantinopolului”
14. www.trinitas.ro, 27 August 2007, ,,Întâlnire între patriarhul ecumenic şi primul ministru turc”
15. www.trinitas.ro, 31 August 2007, ,,Marele Sinod al Patriarhiei Ecumenice”
16. www.trinitas.ro, 6 septembrie 2007, ,,Lumea creştină sprijină Patriarhia Ecumenică în dispută cu autorităţile turce”
17. www.orthodoxie.com, 13 septembrie 2007, ,,Le Conseil œcuménique des Eglises manifeste son soutien au Patriarcat œcuménique de Constantinople”

 

Articol apărut în ,,Catacombele Ortodoxiei”, nr. 38/noiembrie-decembrie 2007