Noiembrie-decembrie 2010

Ştiri din lumea catolică

 

» Papa în turneu în Marea Britanie. În perioada 16-19 septembrie 2010, Papa Benedict al XVI-lea a efectuat o vizită oficială de stat în Marea Britanie. Unii britanici (n.r.: din 61 milioane de britanici, doar 4,2 milioane sunt catolici) au protestat faţă de vizita papală, încă de la anunţarea ei, protestele şi controversele intensificându-se cu trecerea timpului. Unul din motivele de nemulţumire l-a constituit faptul că guvernul britanic a acoperit o parte din cheltuielile călătoriei din bani publici. Presa britanică a evaluat bugetul vizitei la aproximativ 27,4 milioane de euro, din care 12-14,5 milioane au fost plătiţi de guvern. În plus, în această sumă nu au intrat costurile măsurilor excepţionale de securitate.

Ca urmare a protestelor, Vaticanul a luat o măsură inedită: taxarea credincioşilor care participă la apariţiile publice ale papei. Astfel, ,,cotizaţia de pelerin” a variat între 12-30 euro. Un bilet la liturghia oficiată în Glasgow pe 16 septembrie, care a inclus un concert al cântăreţei catolice scoţiene Susan Boyle, a costat 24 euro. ‘Taxa’ la slujba din Hyde Park (17 septembrie) destinată tinerilor, la care a cântat trioul de preoţi ,,The Priests”, a fost de 12 euro.

Cel mai scump ‘bilet’ a fost cel de la liturghia din Birmingham, în cadrul căreia a fost beatificat cardinalul John Henry Newman (1801-1890). Convertit de la anglicanism la catolicism, cardinalul Newman a susţinut evoluţionismul, idealismul german, ca şi faptulStiri 59 11 că oamenii se pot mântui indiferent de religie. La slujba de beatificare au participat  70.000 de persoane care au achitat câte 30 euro. Credincioşii care au participat la  apariţiile publice ale papei au primit şi un ,,pachet de pelerin” care conţinea un CD cu    vizita papală şi o carte de rugăciuni. De asemenea, diocezele britanice vizitate de papă au fost solicitate să ,,contribuie cu o sumă fixă pentru autocarele care vor transporta credincioşii”.

Purtătorul de cuvânt al Vaticanului, Federico Lombardi, a afirmat că această cotizaţie reprezintă ,,o contribuţie la cheltuielile generale” şi a precizat că ,,cei care nu îşi pot permite cheltuiala vor fi scutiţi de ea”. Nimeni nu a precizat însă cum va fi evaluată starea financiară a credincioşilor pentru acordarea de ‘scutiri’. Catolicii care nu pot ajunge la slujbe pot achiziţiona în schimb suveniruri de pe un site lansat cu această ocazie: tricou cu chipul papei la 22 euro, rozariu negru la 18 euro, lumânare la 3,6 euro sau cană cu însemnele papei la 12 euro (foto).Stiri 59 12

Publicaţiile britanice au relatat încă un aspect inedit al acestei vizite: în mod obişnuit, pentru obţinerea unei audienţe papale se parcurge un protocol, însă de această dată, papa s-a arătat extrem de primitor faţă de persoane care au făcut donaţii substanţiale Bisericii Catolice. Este cazul lui Sir Anthony Bamford, un multimilionar care a plătit 7,6 milioane de euro din suma totală necesară pentru vizită. El a fost primit imediat într-o audienţă particulară, la fel alţi donatori britanici.

La fel de ‘ospitalieră’ s-a vrut Biserica Catolică şi în ce-i priveşte pe tineri, Vaticanul alegând ca imn oficial pentru vizita papei o melodie hip-hop intitulată ,,Strigătul inimii” şi interpretată de trioul catolic britanic Ooberfuse. Melodia este un cântec pop clasic, care foloseşte drept cuvinte înregistrări ale papei vorbind în engleză cu accent german. Cântecul începe cu afirmaţia papei: ,,Ca episcop al Romei şi urmaş al Apostolului Petru, afirm, asemenea predecesorilor mei, că ura nu va mai domni nicicând în inimile oamenilor”.

O iniţiativă asemănătoare a fost lansată recent în Italia. Revista catolică Famiglia Cristiana a tipărit versiunea de buzunar a Bibliei, ocazie cu care cele mai cunoscute versete vor putea fi ascultate în versiune rap la radio şi pe internet. Nu cred că ar fi de mirare ca în curând papa să treacă de la simpla promovare a tot ce este modern la punerea în practică a ‘învăţăturii’ pe care o propovăduieşte şi să-l vedem alături de mari vedete rock, într-un spectacol extravagant.

 

» Protestele ateilor faţă de vizită. O serie de organizaţii ale ateilor din Marea Britanie au protestat, de asemenea, faţă de vizita papei. Unele grupări au cerut arestarea papei pentru tăinuirea abuzurilor sexuale ale preoţilor împotriva copiilor şi au discutat aspectele legale ale reţinerii lui în momentul în care va păşi pe pământ britanic.

Terry Sanderson, preşedintele Societăţii Seculare Naţionale, a declarat că ,,papa va ataca egalitatea în drepturi a tuturor oamenilor şi va promova discriminarea, iar noi vom plăti 20 milioane de lire sterline pentru aceasta”. Tot în semn de întâmpinare a pontifului, cunoscutul fizician Stephen Hawking a afirmat că originea universului poate fi explicată în mod natural şi a negat existenţa lui Dumnezeu. În aceeaşi idee, pe traseul pe care urma să se deplaseze papa după aterizare, scoţienii au amplasat zeci de panouri, pe care scria: ,,Scoţienii pot fi buni şi fără Dumnezeu”.

Manifestaţiile au continuat pe tot parcursul celor 4 zile ale vizitei, unele organizaţii protestând faţă de poziţia Bisericii Catolice în ce priveşte sodomia, avortul, mijloacele de contracepţie şi alte plăgi ale societăţii moderne.

Nu numai ateii au ţinut să-şi manifeste opoziţia faţă de papă, ci şi unii catolici progresişti şi alte grupuri creştine. Cu toate că i-au ocolit cu hotărâre pe membrii coaliţiei atee Protest împotriva papei, ei vehiculează concepte similare, promovând perspective alternative, religioase şi teologice în ce priveşte preoţia femeilor, acceptarea homosexualilor în Biserică, planificarea familială (adică, avort şi mijloace contraceptive), prevenirea HIV-SIDA şi altele.

Sondajele de opinie au arătat că majoritatea britanicilor nu a fost interesată în mod special de vizită. Rezultatele ultimului sondaj CVR-ITV l-au impresionat însă pe Bernard Wynne, de la organizaţia Susţineţi Conciliul Vatican II, care declara: ,,Experienţa pe care am dobândit-o în urma colaborării cu multe organizaţii catolice reformiste confirmă convingerea noastră că circa 50% din catolicii din Marea Britanie susţin în linii mari agenda reformei. În anumite privinţe, acest sondaj sugerează că procentul este mult mai mare, de pildă numărul celor care sunt de acord ca preoţii să se căsătorească este peste 60%. De asemenea, răspunsurile privind căsătoriile sodomite arată că un număr mare de respondenţi arată multă toleranţă faţă de oficierea unor asemenea relaţii”.

 

» Vaticanul într-un duh cu ateii şi moderniştii cei mai radicali. Deşi în mod oficial Vaticanul respinge categoric modernismele promovate mai ales de necredincioşi, în particular este receptiv faţă de ele, strecurându-le în Biserică pe uşa din dos. Un astfel de modernism pentru care disputa este în toi este hirotonia femeilor.

În Biserica Catolică există numeroase grupuri disidente care cer cu vehemenţă ca femeile să poată primi taina preoţiei. Cu ocazia vizitei papei în Marea Britanie, unul dintre aceste grupuri, Hirotonia Femeilor Catolice, înfiinţat în 1993, a sponsorizat ca pe 15 autobuze roşii care circulă în Londra pe rutele pe care se va deplasa papa, să fie inscripţionat mesajul: ,,Papa Benedict, hirotoneşte femei acum !” (foto) De asemenea, pe 17 septembrie 2010, grupul a organizat o manifestaţie de protest în faţa Palatului Lambeth, unde papa s-a întâlnit cu arhiepiscopul Rowan Williams, conducătorul Bisericii Anglicane.

 

Stiri 59 13

 

Cu toate că Vaticanul respinge categoric hirotonia femeilor, papa face tot felul de gesturi şi iniţiază acţiuni prin care promovează această idee şi obişnuieşte credincioşii cu prezenţa femeilor în sfântul altar în timpul slujbelor. De exemplu, pe 4 august 2010, Biserica Catolică a aniversat împlinirea a 50 de ani de la înfiinţarea Mişcării Internaţionale a Slujitorilor de Altar. Cu această ocazie, slujitorii de altar s-au reunit în Piaţa Sfântul Petru din Roma, noutatea fiind prezenţa masivă a fetiţelor de altar din toată Europa, care au constituit 60% dintre copiii de altar.

În Marea Britanie, pe 17 septembrie 2010, la Catedrala Westminster, unde era programată o ceremonie ecumenistă cu clerici anglicani, Papa Benedict al XVI-lea a fost întâmpinat de preoteasa anglicană Jane Hedges. Este pentru prima oară în istorie când un papă se salută şi strânge mâna unei preotese. De asemenea, pe 18 septembrie, la veghea din Hyde Park (foto), au fost prezente trei fete de altar, iar pe 19 septembrie, la liturghia beatificării cardinalului Newman, au participat trei fete de altar, soţia unui diacon care a purtat un relicvar, o alta care a citit la liturghie şi două surori care l-au întâmpinat pe pontif.

 

Stiri 59 14

 

Pe 14 august 2010, publicaţia catolică The Tablet afirma: ,,Fetele de altar îl vor asista pe papă la cel puţin una dintre liturghiile pe care le va săvârşi în Marea Britanie luna viitoare. Acest lucru marchează o rupere de tradiţie, deoarece până acum se obişnuia ca la liturghiile papale să slujească numai bărbaţi şi băieţi”.

Şi printre catolicii ‘cuminţi’ există curente de opinie favorabile hirotoniei femeilor. Mulţi catolici au protestat în iulie 2010, când Vaticanul a afirmat că hirotonia femeilor este o ‘crimă’ la fel de gravă ca pedofilia. Ulterior, pe 26 septembrie 2010, organizaţia Hirotonia Femeilor în Toată Lumea a organizat o mişcare de protest, la care au luat parte mii de catolici din întreaga lume, care au ales să protesteze fie prin boicotarea liturghiei, fie prin purtarea la liturghie a unei banderole pe care scria: ,,Hirotoniţi femei”.

Un alt subiect tratat într-un mod asemănător este cel al sodomiei. Deşi declară că sodomia este păcat şi se opune oricărei concesii faţă de aceasta, Vaticanul foloseşte tot felul de subterfugii pentru încetăţenirea ei în Biserica Catolică. Un exemplu concludent îl reprezintă faptul că în vreme ce există parohii în lume care săvârşesc regulat liturghii pentru ‘credincioşii’ homosexuali şi organizează activităţi şi marşuri de susţinere a drepturilor sodomiţilor, conducerea Bisericii Catolice nu ia nici o măsură împotriva iniţiatorilor unor astfel de acţiuni.

Teologul catolic homosexual David Berger, fost profesor corespondent al Academiei Pontificale Thomas Aquinas, a scris o carte despre experienţa sa în Biserica Catolică, intitulată Sfânta iluzie – un teolog homosexual în Biserica Catolică. Recent, el a acordat un interviu publicaţiei germane Der Spiegel, în cadrul căruia a afirmat: ,,Trebuie recunoscut că un mare număr de clerici şi seminarişti catolici din Europa şi SUA au înclinaţii sodomite. (…) Cea mai rea homofobie din Biserica Catolică vine de la preoţii sodomiţi, care luptă cu disperare cu propria sexualitate”.

Având în vedere că opoziţia conducerii Bisericii este de faţadă, sodomia pătrunde tot mai adânc în sânul catolicismului. Un grup de studenţi catolici din SUA, Acţiunea Studenţească pentru Tradiţie-Familie-Proprietate, a întocmit o listă cu colegiile şi universităţile catolice americane care au organizaţii pro-homosexuale. Potrivit cercetării întreprinse, ,,aproximativ 101 din 244 (sau 41%) din colegiile şi universităţile catolice din SUA au cluburi pro-sodomite, centre de resurse homosexuale sau organizaţii de studenţi oficial recunoscute. Dintre cele 28 de instituţii de învăţământ superior conduse de iezuiţi, 100% au cluburi pro-sodomite”. Aceste cluburi, centre sau organizaţii sunt finanţate de universităţile respective şi găzduiesc sau participă la conferinţe pro-sodomie, alături de organizaţiile activiste homosexuale locale sau naţionale.

 

» Nepăsarea, chiar opoziţia înalţilor prelaţi catolici faţă de morală se poate remarca şi din conţinutul unui manual de catehism folosit în şcolile catolice din Belgia. În 1997, Alexandra Colen, membră catolică a Parlamentului Belgiei, a descoperit catehismul printre manualele şcolare ale fiicei ei de 13 ani. Alcătuit pentru lecţiile de educaţie religioasă din şcolile catolice belgiene, manualul cuprinde imagini sexuale explicite şi text corespunzător.

Imaginile includ copii goi şi texte care exprimă dorinţe trupeşti sau de satisfacere a acestora. Printre cele mai ‘nevinovate’ texte sunt: ,,Îmi place să-mi dau jos chiloţii cu prietenii” sau ,,Vreau să fiu în cameră când mami şi tati fac dragoste”. O ilustraţie arată un băieţel şi o fetiţă goi ,,jucându-se de-a doctorul”, iar băieţelul îi vorbeşte fetiţei despre organele sale sexuale.

Răsfoind acest manual, Alexandra Colen a iniţiat o campanie vehementă pentru retragerea sa din şcoli. Ea a declarat că ,,sute de copii care nu au fost abuzaţi fizic au fost molestaţi sufleteşte în timpul lecţiilor de catehism”. Însă ierarhia catolică belgiană nu a dat nici o atenţie numeroaselor sale sesizări în scris. Ea a cerut în repetate rânduri audienţă la cardinalul Godfreed Danneels, dar acesta a refuzat să o primească sau să ia cea mai mică măsură pentru a îndrepta situaţia existentă.

Articolele apărute în presă au atras atenţia altor părinţi care au venit cu o sumedenie de mărturii similare despre ce învăţau copiii lor în şcolile catolice. Din acest context a reieşit că ,,aceeaşi situaţie exista în tot sistemul şcolar catolic belgian”. Încercările părinţilor de a lua legătura cu clerul catolic au eşuat tot timpul. Episcopul de Antwerp, Paul Van den Berghe, responsabil pentru educaţie, a afirmat iniţial că va investiga problema, ca 5 zile mai târziu să-şi retragă public promisiunea. Nunţiul papal în Belgia a fost cu neputinţă de contactat. Mai mult, cardinalul Danneels a lansat o campanie de presă pentru a-i discredita pe Alexandra Colen şi ceilalţi părinţi.

Acest catehism este legat întrucâtva de abuzurile sexuale ale clericilor catolici făcute publice în ultima vreme (a se vedea articolul Mai 2009. Vaticanul – azi, ca şi ieri – săvârşitor de păcate dintre cele mai mârşave). Şi în Belgia există episcopi care au fost acuzaţi de pedofilie, ca şi episcopi care au tăinuit aceste abuzuri. Însuşi cardinalul Danneels a ascuns abuzurile sexuale, existând mărturii că a cerut victimelor să păstreze tăcerea şi chiar a încercat să le facă să se simtă vinovate. De altfel, cardinalul este cunoscut pentru vederile sale progresiste, susţinând mereu ţelurile mişcării homosexuale şi alte plăgi ale societăţii moderne.

În urma dezvăluirilor şocante privind abuzurile sexuale ale prelaţilor catolici belgieni, Alexandra Colen declara: ,,Astăzi, în lumina informaţiilor scoase la iveală de investigaţia finanţată de stat cu privire la muşamalizarea de către episcopii catolici a abuzului copiilor, acest caz care datează de acum 12 ani (n.r.: catehismul şi refuzul prelaţilor de a-l retrage) capătă o semnificaţie nouă şi ameninţătoare. (…) La acea vreme mă întrebam cum este posibil ca episcopii să permită acest lucru. Apoi am auzit despre episcopul Vangheluwe (n.r.: care a recunoscut public că a abuzat sexual mai mulţi copii, inclusiv pe nepotul său) şi am realizat că ei nu doar ‘permiteau’. Lucrurile merg de sus în jos”.

 

» În catolicismul de ‘tip nou’ totul este permis. Nimic nu-i mai poate opri pe conducătorii Vaticanului să facă front comun cu religiile păgâne. Într-un apel apostolic intitulat ,,Verbum Domini”, dat publicităţii pe 11 noiembrie 2010, papa se adresează episcopilor, clericilor, monahilor şi credincioşilor şi îi îndeamnă să privească cu generozitate către tradiţiile păgâne. Un loc aparte în discursul său îl ocupă hinduismul, pontiful vorbind de similitudini între creştinism şi hinduism.

Rajan Zed, preşedintele Societăţii Universale a Hinduismului, şi-a arătat încântarea faţă de declaraţiile papei şi i-a sugerat acestuia să invite la Vatican conducători hinduşi din întreaga lume pentru a iniţia un dialog cuprinzător, aşa cum a făcut în trecut cu alte religii. De asemenea, Rajan Zed a spus că papa ar trebui să viziteze un templu hindus. Sinagogi a vizitat, moschei de asemenea, urmează un templu hindus şi, poate cine ştie, chiar mai înainte un templu masonic !

Papa nu a vizitat încă, oficial şi public, un templu masonic, însă clericii săi, unii dintre ei masoni, fac eforturi serioase pentru a crea un dialog între Biserica Catolică şi masonerie. Pe 21 decembrie 2008, reprezentanţii mai multor loji masonice din statul Pernambuco, Brazilia, i-au adus un omagiu Episcopului Bernardino Murchio de Caruaru, în catedrala în care slujeşte. După liturghie, marele maestru al Marelui Orient din Pernambuco, Antonio Ferreira, a mers în amvon, de unde l-a lăudat pe episcop şi i-a conferit Ordinul Masonic de Merit al statului Pernambuco. Episcopul a rostit şi el un mic discurs, încheind cu cuvintele: ,,Fie ca binecuvântările Marelui Arhitect al Universului să ne ţină aşa cum suntem acum, bucuroşi, uniţi şi fericiţi aşa cum ne-a învăţat Patronul nostru: ‘Ut unum sint’ (ca toţi să fie una)”.

 

Stiri 59 15

În imagine, episcopul Bernardino Murchio de Caruaru
înconjurat de masonii care au venit să-l omagieze în catedrală.
La eveniment au fost prezenţi circa 800 de credincioşi catolici

 

Pe 5 martie 2009, arhiepiscopul catolic Jose Alberto Moura a rostit un discurs la Loja Masonică ‘Dumnezeu şi Libertate’ din statul Minas Gerais, Brazilia. Arhiepiscopul este conducătorul Arhidiocezei Montes Claros şi preşedinte al Comisiei pentru Ecumenism şi Dialog Interreligios al Conferinţei Episcopilor din Brazilia. Principalul scop al vizitei sale la lojă a fost crearea un grup de studiu catolico-masonic privind securitatea publică în vecinătatea arhidiocezei. În discursul său, prelatul catolic a afirmat că Biserica şi masoneria ar trebui să colaboreze în domenii precum violenţa, prostituţia copiilor, nedreptatea socială şi corupţia în politică. În cursul aceleiaşi întruniri, Consiliul masonilor din nordul statului Minas Gerais şi Loja Poliţiei locale au acordat arhiepiscopului catolic un premiu pentru a comemora vizita sa istorică.

 

Stiri 59 16

Arhiepiscopul catolic Jose Alberto Moura ţinându-şi
discursul în cadrul Lojei ‘Dumnezeu şi Libertate’

 

Fiind martorii unor astfel de alianţe nelegiuite, nici nu ne mai mirăm că rânduielile Bisericii Catolice, şi mai cu seamă liturghia, sunt schimonosite după bunul plac al clericilor şi credincioşilor deopotrivă. Aflându-se în vizită în Irlanda, un catolic american a relatat şocat cunoştinţelor sale despre ritmul nebunesc în care se săvârşeşte liturghia în bisericile parohiale din această ţară: ,,Într-o sâmbătă dimineaţă, am făcut o scurtă plimbare pentru a merge la liturghie. Experienţa a fost o revelaţie. Preotul spunea toate rugăciunile cu o viteză nebună încât nu puteam pricepe cuvintele. La răspunsuri, congregaţia urma ritmul său. Cu greu am putut urmări Tatăl nostru. Nu a fost predică. Liturghia a fost gata în 11 minute”.

Discutând cu prietenii săi irlandezi, aceştia i-au spus că preotul ţine cont şi de doleanţele credincioşilor, care ,,vor o liturghie rapidă şi vor evita o parohie unde preotul o săvârşeşte mai lent. (…) Un preot irlandez a câştigat o faimă largă pentru că a redus liturghia dintr-o zi a săptămânii sub 10 minute”. Reflectând pe marginea acestui fenomen, americanul a conchis, plin de bun simţ: ,,Jertfa euharistică este un act de iubire. O iubire exprimată în grabă, cu un ochi pe ceas, este o iubire care se va răci curând”.

Ceea ce se petrece în Irlanda nu este un fenomen izolat, ci este manifest şi în alte ţări europene, ca şi în România, unde o liturghie catolică poate dura între 20-30 minute. Dacă liturghia durează atât de puţin şi biserica este mai mult goală, în Italia ea devine lăcaş pentru mafioţi. Pe 13 iulie 2010, poliţia italiană a realizat o operaţiune masivă de arestare a mafioţilor din regiunea Calabria. Au fost arestaţi 300 de gangsteri care făceau parte din sindicatul crimei ‘Ndrangheta, cea mai puternică organizaţie criminală din Italia.

Campania încununată de succes a poliţiei s-a dovedit stânjenitoare pentru biserica din regiune şi prelatul ei, Episcopul Giuseppe Fiorini Morosini de Locri Gerace. După arestări, poliţia a făcut publice mai multe înregistrări video din perioada de urmărire a mafioţilor. Printre acestea se numără o înregistrare în care mafioţii, strânşi într-o biserică dintr-o zonă izolată, săvârşesc un ritual de iniţiere şi depunere de jurăminte în faţa statuii Maicii Domnului. Biserica este un cunoscut lăcaş marian, Sanctuarul Doamnei noastre din Polsi din Munţii Aspromonte.

Episcopul locului a adresat conducătorilor grupului criminal o scrisoare publică, cerându-le să nu mai folosească lăcaşul pentru întrunirile lor. ,,Am crezut întotdeauna că aceste întâlniri la lăcaşuri sfinte erau legende, însă acum a trebuit să ne reconsiderăm poziţia”, scria el, adăugând că Biserica ,,se simte foarte îndurerată” că gangsterii au transformat lăcaşul din Polsi ,,dintr-un loc al credinţei într-un loc al fărădelegii”. Scrisoarea a fost lăudată în presă, însă activiştii sociali şi participanţii la campaniile anti-mafie s-au întrebat de ce episcopul a reacţionat doar după ce a fost făcută publică înregistrarea video.

Decenii de-a rândul au fost publicate studii care relatează pe larg despre legătura ‘Ndranghetei cu lăcaşul de la Polsi. În 1969, un raid al poliţiei la sanctuar a condus la capturarea a 70 de membri ai acestei organizaţii criminale, în timp ce mulţi alţii au scăpat. Sociologul Alessandra Dino, care a scris o carte despre relaţia existentă între Biserică şi mafie, a afirmat că Biserica ar fi trebuit să reacţioneze cu mult timp înainte de această operaţiune a poliţiei italiene: ,,Se ştie de unde provin multe donaţii generoase pentru lăcaş. Biserica ar fi trebuit să nu le accepte” …

Această ‘simbioză’ catolico-mafiotă a fost dezvăluită şi în alt caz. Poliţia şi procuratura italiană au iniţiat o nouă investigaţie privind Banca Vaticanului într-un caz care implică acuzaţii de spălare de bani. În septembrie 2010, poliţia a confiscat 23 milioane de euro, procurorii învinuind Banca Vaticanului că nu a ţinut cont de legile împotriva spălării banilor ,,cu scopul de a ascunde proprietatea, destinaţia şi originea capitalului”. Mai mult, documentele din dosarul procuraturii divulgă bănuielile investigatorilor că ,,este posibil ca preoţii să fi acţionat ca faţadă pentru oamenii de afaceri corupţi şi mafie”.

Scandalul stârnit de acuzaţia de ,,incorectitudine financiară” nu este primul pentru Banca Vaticanului, astăzi fiind extrem de cunoscute cazurile unor consilieri financiari şi bancheri morţi în condiţii suspecte, ca şi zvonurile privind legăturile cu organizaţii criminale şi ilegale. Incidentele au pătat reputaţia băncii, dând naştere la suspiciuni de acorduri cu mafia, şi au costat Vaticanul sute de milioane de dolari în procese cu autorităţile italiene.

Toate aceste lucruri nu fac decât să adeverească încă o dată că, asemenea mafioţilor cu care conlucrează, Vaticanul nu a fost şi nu va fi nicicând nimic altceva decât o mafie de suflete, începând încă din Evul Mediu de la practica indulgenţelor şi ajungând până astăzi la abuzurile sexuale şi alte fărădelegi strigătoare la cer îndreptate împotriva mântuirii propriilor credincioşi …

 

» Curente şi tendinţe anarhice în Biserica Catolică. Secolul XX a marcat înrădăcinarea în rândul creştinilor a unor curente extrem de vătămătoare pentru suflet: modernismul, relativismul moral, secularismul, ateismul. Îndeosebi în occident, acestea se reflectă în scăderea dramatică a numărului de credincioşi şi clerici, ca şi în concepţii fantasmagorice printre prelaţi şi creştinii care continuă să frecventeze biserica.

Franţa este una dintre ţările catolice cele mai afectate de scăderea drastică a numărului de clerici şi credincioşi. Pentru a face faţă acestui fenomen, în 2010, Conferinţa Episcopală a Franţei a dat publicităţii un document care reuneşte aproape 60 de iniţiative considerate de episcopi ca fiind semnificative pentru organizarea comunităţilor creştine. Documentul arată amploarea transformărilor peisajului ecleziastic francez, mai ales în ultimii 10 ani.

O primă etapă a transformării, care s-a încheiat la sfârşitul anilor ’1990, a condus la regruparea parohiilor din cauza diminuării continue a numărului de clerici. Aşa se face că astăzi o parohie catolică franceză poate număra până la 60 de biserici. În prezent însă, comunităţile caută noi modalităţi de a menţine prezenţa religioasă. Episcopul Jean-Louis Papin de Nancy şi Toul remarcă: ,,De câţiva ani, noi suntem în imposibilitatea de a numi un preot ca paroh în fiecare parohie. Acest lucru ne-a condus la a încredinţa 2 sau chiar 3 parohii aceluiaşi preot. Din cauza scăderii continue a numărului de clerici, această soluţie şi-a arătat rapid limitele”.

Având în vedere situaţia existentă, în multe dioceze, responsabilii catolici au venit cu soluţii complet inovatoare, al căror punct comun este mobilizarea mirenilor. De pildă, într-o parohie din dioceza Belfort, episcopul Claude Schockert a dat posibilitatea laicilor să organizeze nu liturghii propriu-zise, ci ,,celebrări ale Cuvântului” (prima parte a liturghiei catolice), pentru a nu lăsa biserica goală.

În dioceza de Bayeux, 7 parohii din 51 nu mai au preot paroh şi fiecare dintre ele reuneşte deja între 10-20 de comune. Aceste 7 parohii sunt animate de acum înainte de un ,,coordonator mirean” ales de episcop. În document se notează că este vorba despre apariţia ,,unui nou chip al Bisericii”. Arhiepiscopul de Clermont, Hippolyte Simon, numeşte fenomenul ,,o revoluţie silenţioasă” şi estimează că Biserica Franţei este pe cale de a se restructura în jurul acestor 5% catolici practicanţi, care o fac astăzi să ,,meargă”.

În Belgia, situaţia este mai gravă. Din cauza plăgilor care afectează clericii catolici – în primul rând, scandalul abuzurilor sexuale care a şocat societatea belgiană –, a scăderii numărului de preoţi, închiderii bisericilor, nemulţumirii laicilor faţă de numirea de episcopi conservatori, dar şi a unei mentalităţi tot mai moderniste, mai depărtate de duhul creştin, credincioşii catolici au trecut la înfiinţarea de parohii catolice alternative. Ele există în regiunile vorbitoare de limbă olandeză din Belgia şi Olanda, unde a luat naştere o mişcare populară ce sfidează învăţătura Bisericii Catolice.

Aceste parohii nu au preot şi nu se supun ierarhiei catolice, iar slujbele sunt ţinute de mireni prin rotaţie. Anul trecut, în Olanda, catolicii care au părăsit parohiile existente au iniţiat 5 astfel de parohii alternative, altele fiind în curs de înfiinţare. În cadrul parohiei Don Bosco din Buizingen, sud-vestul Bruxelles-ului, credincioşii sunt instruiţi să conducă liturghii şi alte ceremonii ca nunţi, botezuri, înmormântări. Credincioşii din Buizingen şi-au asumat răspunderea pentru parohie cu peste un an în urmă, când preotul lor s-a retras fără a lăsa urmaş.

La Bruges, oraş aflat în centrul scandalului de pedofilie, există un alt grup catolic alternativ, Lira, care organizează slujbe săptămânale. Ca şi la Buizingen, ritualurile au fost simplificate şi transformate. ,,Căutăm moduri de a trăi credinţa într-un mod modern. Dacă priviţi la criza de astăzi cu arhiepiscopul Leonard, el este un simbol al unei Biserici vechi, conservatoare. În Flandra, acest lucru nu mai funcţionează. Am atins un punct al istoriei în care nu mai acceptăm că preotul trebuie să fie intermediarul”, spune Karel Ceule, membru Lira.

Ierarhia catolică belgiană se opune acestui fenomen, deşi nu mai are suficienţi preoţi pentru parohii. Primatul Belgiei, Arhiepiscopul Andre-Joseph Leonard de Mechelen-Bruxelles, a ridicat obiecţii faţă de slujbele alternative, numindu-le ,,practici inacceptabile”. Însă, pentru unii catolici, arhiepiscopul este emblematic pentru o Biserică izolată, deconectată de o turmă care doreşte ritualuri mai relevante şi participare activă.

Ceea ce se petrece astăzi în sânul catolicismului nu este decât consecinţa logică a veacurilor de îndepărtare de adevărata credinţă. Ce a semănat secole de-a rândul, culege astăzi cu vârf şi îndesat: necredinţă şi batjocorire a ceea ce odinioară a fost sfânt şi pentru el …

 

Ioan Palea

 

Surse
1. www.lifesitenews.com, 6 iulie 2010, ,,Belgian bishops ignored parents on grossly sexually explicit catholic ‘catechism’”
2. www.traditioninaction.org, 12 iulie 2010, ,,Pope appoints gay-friendly bishop to San Francisco”
3. www.telegraph.co.uk, 26 iulie 2010, ,,Italian bishop asks Mafia to stop using holy shrines for initiation ceremonies”
4. www.catholicculture.org, 30 iulie 2010, ,,The 11-minute Mass and the Book of Kells”
5. România Liberă, 5 august 2010, ,,Papa Benedict cere bani pentru apariţiile publice, în timpul vizitei din Marea Britanie”
6. www.traditioninaction.org, 6 august 2010, ,,A monumental De Facto approval of altar girls”
7. Ziarul Financiar, 10 august 2010, ,,Fericiţi cei cu bani: Vizita Papei în Marea Britanie, la preţ de concert”
8. www.reuters.com, 26 august 2010, ,,’Ordain women,’ London bus ads will urge Pope”
9. www.independent.co.uk, 6 septembrie 2010, ,,Pope chooses rap song as soundtrack for his UK visit”
10. www.ekklesia.co.uk, 14 septembrie 2010, ,,Secularists clash over responses to Pope’s visit”
11. www.ekklesia.co.uk, 17 septembrie 2010, ,,Catholic women process before the Pope to seek a reformed priesthood”
12. Adevărul, 27 septembrie 2010, ,,Benedict al XVI-lea, ‘închiriat’ de bogătaşi”
13. http://in.news.yahoo.com, 13 noiembrie 2010, ,,Pope finds hinduism’s ‘sense of sacred, sacrifice and fasting’ in agreement with catholicism”
14. www.traditioninaction.org, 14 noiembrie 2010, ,,Masons at a Brazilian Cathedral”
15. www.nytimes.com, 16 noiembrie 2010, ,,Catholics in Belgium start parishes of their own”
16. www.spiegel.de, 22 noiembrie 2010, ,,Interview with gay theologian David Berger”
17. www.independent.co.uk, 13 decembrie 2010, ,,Vatican Bank ‘allowed clergy to act as front for Mafia’”
18. www.calcatholic.com, 14 decembrie 2010, ,,We need to speak up before it’s too late”
19. www.traditioninaction.org, 19 decembrie 2010, ,,Benedict’s pretty boys”
20. www.la-croix.com, 19 decembrie 2010, ,,La ‘revolution silencieuse’ de l’Eglise sur le territoire francais”

 

Articol apărut în ,,Catacombele Ortodoxiei”, nr. 59/noiembrie-decembrie 2010